Tiimimestarin päiväkirja

TIIMIMESTARIN PÄIVÄKIRJA, KOLAHDUKSET JA OPPIMINEN

keijo

22.11.2014 Tiimimestarikoulutus päättyy – tiimimestarin päiväkirja arkistoituu, mutta toiminta jatkuu. Kiitos. Hei.

Hieno 1. vuoden matka tiimimestariksi päättyi ja paljon jäi eväitä reppuun tulevaisuuden visioihin. Tässä tiivistys omasta missiosta ja visiosta.

Missio: Hyvä elämä, jossa työ, harrastukset ja perhe-elämä tasapainossa. Herättää ihmiset tajuamaan oman kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin merkityksen tulevaisuuden elintasosairauksien ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi.
Visio/Tavoite: Luontoliikuntaan ja matkailuun painottuva ”luontoliikunta-akatemia”, jossa koulutetaan luontoliikunnan ammattilaisia ja tuotetaan hyvinvointiin liittyviä palveluita. Luontoliikunta-akatemiassa opitaan tiimimäisen oppimisen menetelmin vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa, ilon kautta:)

21.11.2014 Coaching harjoitus kansainvälisellä tiimillä

Tänään pääsin harjoittelemaan tiimivalmennusta kansainvälisellä tiimillä. Teemana ”johtaminen”. Havainto: tulevaisuus on hyvissä käsissä, opettajat antakaa vapautta nuorten omalle ajattelulle, niin tulos on jotain tällaista. Kiitos spain-fin tiimille, jota saimme yhdessä tiimimestarikollegani Pian kanssa koutsata koko päivän. Hieno fiilis

13.11.2014 Iloa oppimiseen kaikkialla – seminaari

Työpajani  ”blogi oppimisen ohjauksessa”.

virittäytyminen

tietoisku

Blogi oppimisen ohjauksessa

käytännön toteutus – ympäristönhoitajien viestintään liittyvä tutkinnon osa ja sen suorittaminen

10.10.2014 Oppimissopimuksen päivitys

 

6.-7.10.2014 Erätyshanketoimijoiden tapaaminen Jyväskylässä

Tapasimme erätyshankkeen (luontomatkailun kehittäminen) toimijat:

1. Firstbeat
Tutustuimme Firstbeat (sykemittaus ja hyvinvointi) yrityksen tuotteisiin ja tilasimme oppilaitosverkostohintaan mittarin ja analyysilisenssin vuoden 2015 loppuun asti. Tämän voisi maksaa erätyshankkeesta. Testaan mittaria ensin itselläni, jonka jälkeen voisin pilotoida halukkailla opiskelijoilla (liikunnan at., sote, eräoppaat, terveystieto). Saan koulutuksen analyysin tulkintaan ja tavoitteenamme on vuoden 2015 aikana saada luotua koulutuspaketti luonnon/liikunnan hyvinvointivaikutuksista. Mittarit on tulossa tämän vuoden puolella, toivottavasti.
2. Erityisryhmien opastaminen
Erityisryhmien opastaminen luonnossa pilotti tehdään Jämsässä 11.2, 12.2 ja 19.2. Kouluttaja Antti Tähkäpää +  Malike-edustaja, asiakkaat päivätoiminta Kipinästä, toteuttajat Keijo Vehkakoski (eräopasopiskelijat/pegosus) ja Marko Kulppi (sote-opiskelijat).
3. Avotunturivaellus koulutuspaketti
Tapasimme avotunturivaelluskouluttajan, Kari Vainion.  Kari tarjoaa hankeverkostollemme edullisesti mahdollisuutta oppia jäätikkövaelluksen perusteita.
Tilasin Karilta  jäätikkövaelluksen johdatuskurssin (2vrk), joka toteutetaan Jämsässä 4.-5.2.2014 Päijänteen jäällä. Kutsun kurssille erä-opasopiskelijat, maastossa liikkumisen opettajat ja pari yrittäjää.
4. Erätyshankkeen päättöseminaari järjestetään to 18.12 Jyväskylässä (paikka avoin, ehkä Laajavuori). Paikalle kutsutaan yritysverkostoa, hanketoimijat ja ohjausryhmä. Järjestelystä vastaan minä ja ympäristöviestinnän opiskelijat (JLY13). Eräopasopiskelijat tulevat järjestämään tilaisuuteen virkistäytymisohjelmaa.

Lue lisää erätys-sivuilta.

24.-28.9.2014 Visit in Basque country (Spain)

Goal of the learning journey

The goal of the Learning Journey is to connect with Global Tiimiakatemia Network with an aim to create possiblities for future shared projects amongs team coaches and teampreneurs (teachers and students) between different schools and companies. This Learning Journey is part of Tiimimestarit -team coaches training programme (session 5, Brand and Offering).

My comptence prensentation and Finland’s future brands.

Videos in my presentation:

16.9.2014 Luonto6 – toteutus – Pegosus – erätiimi

10.9.2014 Himospassi – asiakaspalvelun syventävät opinnot 10 ov. – orientaatiopäivä

”Himospassiopinnot” on ammattioppilaitoksemme monialainen projektioppimisen työympäristö, jossa tällä hetkellä mukana 6 eri alaa. Aloitamme opinnot 2. vsk:lla perinteisellä orientoitumispäivällä, jossa tutustutaan toisiin aloihin ja perehdytään tiimi-/projektioppimisen ideaan. Tänään vauhdissa olivat Nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajat sekä lähihoitajat. Hieno päivä ja oppimista voi tapahtua, vaikka välillä naurattaakin?

 4.-6.9.2014 Tiimimestarileiri – Jämsä/Morva – asiakkuudet ”ristipölyttämässä” tiimi45 kanssa.

Tässä teema pariksi päiväksi:)

kuva415

Dialogiringissä vaihdettiin kuulumiset ja tutustuttiin porukkaan. Meidän ”Törk-Yt tiimi lähti pohtimaan asiakkuuksia tiimijäsenten kokemuksien perusteella. Esille nousi Parantaisen Jarin lanseeraama termi ”törkeä lupaus”.

Törk-yt lähti miettimään käänteistä törkeää lupausta,  jolla herätetään asiakas havaitsemaan ongelma – tekee itse itselleen törkeän lupauksen, joka muuttaa hänen käyttäytymistään.

Perjantai-iltana synnytyksen suunnittelua

kuva415 kuva416 kuva417 kuva418

Huonoja asiakaskokemuksia eri aloilta

http://www.positiivarit.fi/asiakaspalvelun_kauhutarinat2

Törk-YT valmennusmalli

valmennusmalli

3.9.2014 Luonto24/6/3 tuoteperheen esittely Mäntykallion ala-asteella

Esittelimme Luonto24-tuoteperhettä Mäntykallion ala-asteen vanhempainillassa ja olemme tehneet tarjouksen vanhempainyhdistykselle luonto6- tuotteen toteuttamiseksi 5.-6. luokkalaisille syyskuun aikana.  Osuuskunta Pegosuksessa sorvataan luonto6-tuotteesta ryhmäytymiseen painottuva malli, jossa lapset pääsevät oivaltavan tiimioppimisen asiakkaiksi. Hyvältä näyttää tämän tuotteen menekki:)

28.8.2014 Tuotekehittäjän erikoisammattitutkinto

Projektityö ja viimeiset tutkinnon osat arvioitiin tänään. Projektityöni oli luonto24 (24h luontoleirikoulu ala-asteen 5. luokkalaisille). Tässä video toteutuksesta.

13.8.2014 Tuotekehittäjän eat, tiimimestari, osuuskuntatoiminta ja erätys jatkuu

Kesä oli helteinen ja rentouttava. Nyt jälleen mukavien työasioiden kimppuun, jossa päällimmäisenä on tuotekehittäjän eat:n viimeistely, tiimimestarileirit, osuuskuntatoiminta sekä erätyshanke, jonka jatkohankehakemus on hyväksytty. Erätys II alkaa tammikuussa 2015 ja sen tärkeimpiä aihealueita on luonnon hyödyntäminen hyvinvointimatkailussa sekä tuotekehitystyö.

Osuuskuntatoiminta on lähtenyt hienosti käyntiin ja erätiimikin on saanut keikkatilauksia kuluvalle lukuvuodelle.

Aloitamme Jämsän ammattiopistossa uuden erä- ja luonto-oppaan ammattitutkintoon valmistavan koulutuksen 15.9.2014. Toimin kurssin vastuukouluttajana.

KESÄLOMALLA 🙂

28.5.2014 Luonto24Palaute

Luonto24Palaute

Olipa mukava lukea ja analysoida lasten antama palaute luonto24-tuotteesta, jota jatkokehittelen vielä syksyllä. Tuotekortti valmis elokuussa. Nyt otan asiaan etäisyyttä 🙂

27.5.2014 Tuotekehittäjän erikoisammattitutkinto ja 1. näyttöpäivä

1. näyttöesitelmä:  http://1drv.ms/1hQBIm1

Luonto24Dokumentti

15.-17.5 Tiimimestarileiri – Innovointi

Mitä haluaisit olla isona?

Vilppulassa ajattelua avartavalla tiimimestarileirillä, jossa ravisteltiin rakenteita, arvoja ja normeja. Lapsen mielellä ideoimassa aivan jotain uutta. Oma haaste hyvinvointimatkailun tuotteistaminen ja sen myyminen. Tunteilla suuri merkitys uuden luomisessa. Kirjasuositus: ”Vaikuta tunteisiin”.

kuva213

Kohtuullisen luova ympäristö inspiroi…..

kuva208

14.5.2014 LUONTO3 ja erätiimin palkanmaksu

Tänään toteutettiin Jämsässä luonto24-tuotteesta editoitu luonto3-tuote, johon osallistuivat Jämsän Vitikkalan koulun 4. luokkalaisia lapsia opettajineen. Ohjelmassa oli  erätaitoja, luonnontuntemusta, aarrekarttaa ja ongintaa.

Päivä päättyi Osuuskunta Pegosuksen treeneissä, jossa kevään työ ”clousattiin” ja määriteltiin palkat kaikille erätiimiläisille.  Palautteet on tulossa toukokuun aikana.

Aikomukseni on kesän aikana koostaa tästä tuotekortin, jota erätiimiläiset voivat tulevaisuudessa hyödyntää. Nyt on kevyt ja hyvä mieli onnistuneesta luontopalvelusta. Kiitos.

6.-7.5 ja 8.-9.5 LUONTO24TOTEUTUKSET

Lukuvuosi huipentui Luonto24Leireihin, jossa Osuuskunta Pegosuksen erätiimi järjesti Mäntykallion alakoulujen 5.-luokkalaisille ikimuistoisen vuorokauden oivaltavan oppimisen ja yhdessä tekemisen tunnelmissa. Suunnittelutyö kannatti, sillä aikataulumme piti hienosti ja lapset olivat tyytyväisiä ja iloisia, vaikka toisena päivänä tihutti vähän vettäkin.

Vakaa aikomus on tehdä leirikoulusta perinne seutukunnalle ja toivottavasti jo syksyllä saadaan jatkoa hienolle tuotteellemme. Tuotekehitystyö jatkuu palautteen perusteella, jonka jälkeen viimeistelen ”tuotekortin”. Kesällä on aikaa kirjoitella puhtaaksi.

Kiitos erätiimi ja Mäntykallion 5A ja 5B.

luonto24ilta luonto24jousi luonto24kanootti luonto24kiipeily luonto24maja luonto24ruoka luonto24saha luonto24vaahtokarkki

29.4.2014 Iktyoterapia

Koulutuskuviota suunnitteilla. Kts. erätys-sivut

24.-25.4.2014 Rukalla luontomatkailun tuotteistamisseminaari

Lue erätys-sivuiltani kolahdukset ja päivitykset…

Pohditiin jatkohanketta, jonka keihäänkärkinä olisivat tuotekehittämisen koulutus, laatu, hyvinvointia luontomatkailusta.

Metsähallituksessa tahtotilaa kehittää luontomatkailun hyvinvointivaikutuksia ja meillä osuuskuntalaisilla voisi olla halua tehdä siitä liiketoimintaa.

Luonnosta hyvinvointia ja liiketoimintaa

 

 23.4.2014 Tuotekehittäjän erikoisammattitutkinto ja 1. näyttö tulossa (27.5.)

Tuotekehittäjän erikoisammattitutkintoon liittyvä projektityö etenee aikataulussa. Paljon on saatu hienolla tiimillä aikaan ja lisää on tulossa. Tutkinto vaatii kohtalaisen paljon paperityötä. Dokumentoinnin hallintaan otin käyttöön OneDrive-pilvipalvelun, mistä löytyy tarvittavat tutkintoon liittyvät paperit. Pilvestä on helppo jakaa sidosryhmille tietoa. Koostin Powari-esitykseen keskeisimmät näyttöä ajatellen. Keskeneräisyys ja muutos ovat tämän päivän sanoja, mutta homma hallussa 🙂

Tuotekehittäjän erikoisammattitutkinto – Näyttö

NYT kohti Rukaa ja kahden päivän tuotteistamisen seminaaria, jonne olemme saaneet Rovaniemen yliopistosta kouluttajan.  Tässä teemaa…..http://matkailu.luc.fi/Tuotekehitys/Etusivu

17.4.2014 luonto24 suunnittelu ja maastokäynti

Erätiimin kanssa tehtiin koko päivä suunnittelutyötä ja valittiin maastossa rastipaikat. Hyvällä mallilla kokonaisuus…

16.4.2014 Verkko-opetuksen kehittäminen

Jyväskylän koulutuskuntayhtymän yhteinen verkko-opetuksen kehittämisiltapäivä, jossa alustan keskustelua mm. blogin käyttöä opettajan arjessa.

Blogi opettajan työn tukena

1.4.2014 Maaliskuun lukupaketti jäi laihaksi työkiireiden vuoksi, mutta kaksi teosta ehdin kahlata

Jaana Venkula: Kysymisen taito, ei jaksanut lukea loppuun, koska oli mielestäni liian käsitteellinen.

Jaana Venkula: Tekemisen taito, joka oli tosi hyvä ja käytännön läheinen opus, suosittelen, jos tykkää tekemällä oppimisesta.

16.3.2014 Asiakaskäynti luonto24-projektiin liittyen

Käytiin kolmen osuuskuntalaisen voimin asiakaskäynnillä Mäntykallion 5a ja 5b-luokilla. Tehtiin tilausvahvistukset ja keskusteltiin lasten kiinnostuksen kohdista. Parasta oli mielestäni, kun yksi poika tuli tilaisuuden jälkeen kysymään, että saako ottaa oman makkaratikun mukaan 🙂 Perusasioissa pysyminen on mottomme ja kommentti ilahdutti minua, koska ei lapsille tarvitse hokkuspokkusta keksiä vaan aitoa luontokokemusta ja osallistavaa tekemistä sekä oivaltavaa oppimista.

11.3.2014 Osuuskunta Pegosuksen kehittäjätiimi koolla

Pohdittiin ensisyksyn valmennusohjelmaa Osuuskunta Pegosukselle.

6.3.2014 Luonto24 ja erätiimi

Suunnittelimme erätiimin kanssa luonto24 tuotetta. Tässä linkki Luonto24Prosessi. Lisäksi avasimme Optima-alustalle erätiimin oman kansion, josta löytyy toteutussuunnitelman runko ja muut tarvittavat asiakirjat. Seuraava erätiimin suunnittelupalaveri on 26.3, jolloin tarkoitus olisi vierailla ”pelipaikalla” ja olla yhteydessä asiakkaaseen. Homma etenee.

4.-5.3.2014 HOPE-osuuskuntaleiri Ikaalisissa

Vaihtamassa ajatuksia ja kokemuksia OsuuskuntaToimintaLeirillä 🙂 Raporttia OsuuskuntaPegosusBlogissa

3.3.2014 Yrittäjätapaaminen Majatalo Morvassa

Järjestimme yhdessä Majatalo Morvan isännän kanssa verkostoiltapäivälle jatkoa. Hyvän kalasopan äärellä keskustelimme tulevista verkostotuotteista ja keskitetystä tuotteiden myynnistä. Esille nousi myös uusia tuoteideoita. Lisää erätys-sivuilla.

18.2.2014 Loistava verkostopäivä paikallisten yrittäjien kanssa

Kiitos verkostoiltapäivään osallistuneille yrittäjille. Kiva nähdä, että tahtotila on olemassa luontomatkailun tuotekehittelyssä. Sovimme, että tapaamme seuraavan kerran verkostotuotteen kehittämisen merkeissä. Parhaat ideat syntyvät saunassa, joten Majatalo Morvan isäntä lupasi lämmittää meille saunan 🙂 Tavoitteena on luoda yhteinen näky/visio sekä ideoida verkostopalvelutuote luontomatkailun alalle. Tästä on hyvä jatkaa himosmaailman viitoittamalla tiellä. Ei jäädä savuun makaamaan. Lisää  päivän annista erätys-sivuilla.

13.2.2014 Tuotekehittäjän eat ja projektityö etenee

Projektityöni on nyt lähtenyt kunnolla käyntiin. Olen laatinut työlle vuosikellon, josta näkyy työn eteneminen ja välitavoitteet. Alla otteita vuosikellosta ja tapahtumista:

Projektityöni on siis Luonto24-leiri, joka on suunnattu alakoululaisten (3.-6.lk) luokkaretki ja ryhmäytymistarpeisiin. Johtavavina ajatuksia ovat luonnossa liikkuminen, leiriytyminen, maastoyöpyminen, oivalta oppiminen, luontosuhde ja ympäristökasvatustyö.

1. Erätys-hankkeessa on selvitetty tulevia luontomatkailutuotteiden kehittämistarpeita ja olen nostanut muutamia keskeisiä aiheita esille 18.2 yrittäjien verkostotapaamiseen. Esittelen yrittäjille myös oman alustavan projektisuunnitelman luonto24-leirien tuotteistamisesta. Leirikouluidea on ollut mielessäni jo vuosia ja halusin tuotteistaa sen ilman ”leiri”-sanaa. Tavoitteena on saada seutukunnalle keväisin ja syksyisin järjestettävä ohjelmapalvelutuote, jossa kanta-asiakkaina paikalliset alakoulut. Tulevaisuudessa myös ympäryskuntien koulut.

2. Osuuskunta Pegosus on nyt virallinen yritys. Olemme muodostaneet osuuskuntaan erä- ja luonto-opas tiimin, joiden osaaminen on kartoitettu. Osuuskunta ja luonto24-leiri toimii erä- ja luonto-opasopiskelijoiden työssäoppimispaikkana sekä mahdollistaa ammattiosaamisen näyttöjen antamisen aidossa työympäristössä.

3. Osuuskuntamme järjestää kevään aikana treenejä. Ensimmäisissä treeneissä pohdimme arvoja ja yrityskuvaamme, toisen treenin teemana oli asiakkuudet, jossa teimme ”törkeän” lupauksenLuonto24. Lupauksen taustalla oli valita asiakas, tehdä törkeä lupaus ja ottaa asiakkaaseen yhteyttä.

4. Kolmannet treenit pidettiin tammikuun lopussa, jonne sain myös asiakkaan mukaan. Asiakas osti lupauksen ja olemme nyt myyneet kaksi luonto24-leiriä toukokuun toiselle viikolle. Tässä vaiheessa erätiimi syttyi ja lupautui lunastamaan lupauksen. Kiitos siitä tiimille.

5. Sovimme seuraavan erätiimin tapaamisen 6.3, jolloin ajatuksena on syventää törkeä lupaus kohti tuotekortin mallia.  Tuotteistamisprosessi siis käynnistyy todenteolla ja tässä hyvänä apuna tiimimestarikoulutuksessa saamani teoriamateriaali sekä lukuisat hyvät kirjavinkit.  Olen avannut Osuuskuntamme facebook-sivuille tapahtumasivun luonto24-projektille. Asiakas on vuorovaikutteisesti mukana tuotteistamisen alusta lähtien facebookin ja sähköpostin välityksellä. Lisäksi olemme suunitelleet asiakaskäynnin koululle huhtikuun aikana.

6. Tuotteistamisprosessiin liittyen olen lukenut hyvää aiheeseen liittyvää kirjallisuutta (kts.lukusuunnitelma). On mielekästä oppia tekemällä käytännön asiakasprojektia ja ratkaista ongelmia sitä mukaan, kun niitä kohtaa. Kirjallisuus on tässä suurena apuna ja antaa teoriapohjaa käytännön toteutukseen.

7. Seuraava tiimimestarileiri on hiihtoloman alkajaisiksi, johon en valitettavasti pääse mukaan. Teemana on asiakkuudet ja seuraan mielelläni vertaisoppijoiden ja solukavereiden tuotoksia. Oma projektini etenee mukavasti aikataulussa. Koeponnistamme luonto24-tuotteen erätiimillä ja koeasiakkailla vappuna ja ensimmäinen oikea leiri on 6.-7.5.2014! Järjestämme toukokuun aikana myös lyhempiä luonto3-6 tuotteita alakoululaisille.

8. Kesällä aikomukseni on tehdä laajemmin projektin kirjallisen työn osuutta sekä kehittää luonto24-tuotetta palautetta analysoiden.

9. Tavoitteena on saada luonto24-tuote valmiiksi elo-syyskuussa. Markkinoin tuotetta alakouluille syksyn ryhmäytymisleirinä.

10. Projektityöni on valmis viimeistään marraskuussa 2014.

4.2.2014 Tuotekehittäjän erikoisammattitutkinto ja projektisuunnitelman päivitystä

Tällä viikolla helpompi jakso opetuksesta, joten iskin projektisuunnitelmani ja kilvoittelutehtäväni kimpuun. Projektityöni on kivasti kirkastunut ja osuuskunta Pegosuksen toiminta lähtenyt käyntiin. Projektityöni liittyy luonto24-leirin tuotteistamiseen alakoululaisille ja toteutusalustana on Pegosus. Olemme erätiimin kanssa myyneet muutaman pilottileirin toukokuulle ja tuotteistamistyö on pyörähtänyt käyntiin. Seuraavassa erätiimin tapaamisessa 6.3  lyömme luonto24-ideat yhteen pakettiin ja laadimme tuotekortin. Ennen sitä teen vielä myyntityötä ja neuvottelen syksyn leirin järjestämisestä Jämsä- Jämsänkoski akselilla.

 

30.-31.1 Erätys-hankkeen verkostotapaaminen Vantaalla

Pohdittiin verkostotapaamisessa yhteisiä intressejä järjestää luontomatkailuyrittäjille osaamisen täydennyskoulutusta ja pätevyyksiä. Keskeisenä esille nousi luontomatkailun tuotteistamisen osaaminen.  Järjestämme 24.-25.4 valtakunnallisen koulutustapahtuman aiheeseen liittyen.

Lisäksi pohdimme kyselyn seurauksena saamiamme kärkituotteita, joita pitäisi tuotteistaa. Näitä ovat mm. luonto- ja lintukuvaus, turvallisuusosaaminen (käytännön onnettomuuksien simulointi), maastopyöräily, luonnosta hyvinvointia (aistit, luonnontuotteet, liikunta).

 Lisää erätys-sivuillani

24.1. Osuuskuntatreenien (29.1)  suunnittelu, teemana asiakkuudet

Https://blogit.jao.fi/pegosus

14.1 Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin

Luin Ollis Leppäsen kirjan ”liiketoimintasuunnitelma roskakoriin”. Paras kirja, joka kertoo mikä on olennaista yrittäjyydessä. Kirja on tarkoitettu yrittäjyyttä pohtiville ja aloittaville yrittäjille, jotka haluavat lähteä heti tekemään. Unohda paperinmakuiset suunnitelmat – yrittäjyys lähtee sinusta itsestäsi, ei liikeideasta.

Tämä kirja kyllä kolahti erittäin positiivisessa mielessä minuun. Menestyvän yrityksen top-ten listasta ei löydy Leppäsen mukaan esim. ammattitaitoa vaan esim. ravinto, lepo, fyysinen kunto, vuorovaikutustaidot, asenne, itsensä johtaminen, kokemukset, rohkeus ja sosiaalinen pääoma (verkosto).

Yrittäjän tärkeimmät pääomat kiteytettynä: Mitä minä osaan? Keitä minä tunnen? Kuka minä olen?

Suosittelen lämpimästi.kuva045

 

13.1.2014 Tapaaminen ohjaajani kanssa ja projektityön kirkastaminen

Tuotekehittäjän erikoisammattitutkinnon suorittamiseni on prosessi, joka sisältää useita välitavoitteita. Yhtenä keskeisenä välitavoitteena on saada luotua Jämsän ammattiopistoon pedagoginen osuuskunta, joka toimisi tuotekehitystyöni yrityspohjana. Tämä tavoite ja lupaus on jo lunastettu!

Toisena keskeisenä välitavoitteena on saada luotua erä- ja luonto-opas opiskelijoille uusi oppimisen malli, joka pohjautuu tiimimäisen oppimisen menetelmiin. Parit osuuskuntatreenit ovat uuden mallin mukaisesti tehty ja homma on lähdössä lentoon 🙂

Varsinaisen tuotekehitystyöni tavoite on tuotteistaa pedagogisen osuuskunnan kautta luontopainoitteinen lerikouluohjelmapalvelupaketti. Tuote rajataan alakoululaisille (3.-6.lk), mutta palvelun sisältö olisi monistettavissa mille tahansa kohderyhmälle. Tuotekehitystyö lähti käyntiin asiakkaan valinnalla, asiakastarpeiden selvittelyllä sekä”törkeän” lupauksen myymisellä. Seuraavassa vaiheessa olen kutsunut asiakkaan vaikuttamaan tuotteen sisältöön. Järjestämme seuraavat osuuskuntatreenit 29.1,jossa teemana on nimenomaan ”asiakkuudet”. Toimin projektipäällikkönä ja olen parhaillaan myymässä ”törkeää” lupausta seutukunnan kouluille. Työvoimaresurssin lupauksen lunastukseen hankin Jämsän ammattiopiston erä- ja luonto-oppaista, joilla on mahdollisuus ansaita rahaa ja tehdä samalla ammattiosaamisen näyttö. Monta kärpästä yhdellä iskulla! Ettänäin!

10.1.2014 Ympäristöviestinnän kurssi päättyy

Ympäristönhoitajat käyttivät ympäristöviestinnän kurssilla blogia oman oppimisen arvioinnissa. Mieltä lämmitti hienot tulokset ja uudenlaisen oppimistavan vastaanottaminen.

Opiskelija”Minä aivan innostuin tästä ja aion jatkaa tätä” 🙂

http://blogit.jao.fi/elisahonkanen/

8.1.2014 Osuuskunta PegosusTreenit

Järjestin Sanna Anttilan kanssa tuotteistamisen treenit. Erätiimin tuloksista voit lukea Pegosus-sivuilta.

7.1.2014 Ohjaajan tapaaminen ja treenisuunnitelmia

Tapasin tutorini ja kiteytimme projektityöni tukemaan tuotekehittäjän erikoisammattitutkinnon suorittamista. Muutin projektityöni konkreettiseksi ohjelmapalvelutuotteeksi, jota lähden Osuuskunta Pegosuksessa kehittämään. Projektityöni työnimi on ”leirikouluohjelmapalvelut”. Iltapäivällä suunnittelimme huomisia osuuskuntatreenejä, jonka teemana on tuotteistaminen.

20.12.2013-6.1.2013 Lukemista, lasten kanssa liikkumista, syömistä sekä jonkinverran hiihtoa

Hyvää Joulua ja Innovatiivista Uutta Vuotta!

19.12.2014 Konsultti arvioi osaamiseni – urapysäkillä

osaamiskartoitus

18.-19.12.2013 Jyväskylän Joulukadulla ympäristönhoitajien kanssa (eläimellistä menoa)

Ekologinen joulunvietto on esillä Jyväskylän kävelykeskustan Joulukadulla 18.-19. joulukuuta, kun Jämsän ammattiopiston Luonto- ja ympäristöalan opiskelijat tarjoilevat kävelykadun kulkijoille jouluisia elämyksiä höystettynä hyödyllisillä vinkeillä siitä, miten joulua voi juhlistaa ympäristöystävällisesti. Teemana oli aineeton joululahja. Ihmiset saivat osallistua lahjaidea-arvontaan, laatia oman lahjakortin, saivat lämmintä mehua ja piparia. Toimintaa ohjasi susi, orava, pupu, karhu ja gorilla. Ihmisten vastaanotto oli todella positiivinen kokemus. Olimme ajankohtaisen asian äärellä.

Uutiskynnys ylittyi 🙂

http://www.radiocity.fi/alueet/jyvaskyla/ekologisen_joulun_vinkit_ovat_jaossa_kavelykadulla/31/18000

Radiohaastattelussa 🙂 Klikkaa käyntiin:

 

Kuvia toimintapisteeltämme

IMG_1117 IMG_1122 IMG_1124 IMG_1126 IMG_1128

16.12.2013 klo 9.00-11.00 JÄMSÄN AMMATTIOPISTON HISTORIAN ENSIMMÄISET PEDAGOGISEN OSUUSKUNNAN TREENIT!

Ensimmäiset treenit pidettiin teemalla markkinointi ja viestintä. Pohdimme toimintaperiaatteiden ja arvojen kautta yrityksemme viestintäperiaatteita. Lue Pegosus-sivulta!

10.12.2013 Tutustuminen HimosLomat ohjelmapalvelutuotteisiin

Vierailimme eräopasopiskelijoiden kanssa HimosLomilla tutustumassa ohjelmapalvelutuotteisiin. Lisää erätys-sivuilla.

9.12.2013 Himosmaailma.fi ja toimitusjohtaja

Tapasin Himosmaailman toimitusjohtajan, jonka kanssa keskustelimme mahdollisista yhteistyökuvioista liittyen Osuuskunta Pegosukseen sekä erätys-hankkeeseen.

Lisäksi keskustelin ohjaajani kanssa tuotekehitystyöstäni.  Sain vahvistusta ajatukselleni tuotteistaa tiimioppimislähtöinen koulutusmalli erä- ja luonto-oppaan ammattitutkinnon valmistavaan koulutukseen, jossa keskiössä olisi käytännön tekeminen sekä oppilaslähtöiset tavoitteet.

Iltapäivällä suunnittelimme kehittäjätiimimme kanssa Osuuskunta Pegosuksen ensimmäisiä yhteisiä treenejä, jonka teemana on viestintä ja markkinointi. Treenit 16.12. Lisää osuuskunta Pegosus sivuilla.

28.-30.11.2013 Tiimimestarileiri Toivakassa, Taulun kartano. Teema johtajuus!

2. Tiimimestarileirin tavoitteena oli oppia johtajuudesta. Olin lukenut ennen leiriä muutaman aiheeseen liittyvän kirjan, joista eniten kolahti Jukka Jalosen ja Ilkka Lammen ”menestyksen pelikirja”, jonka olen referoinut blogiini.

Leiri aloitettiin perinteisellä dialogiympyrällä, jossa osallistujat esittelivät kilvoittelutehtävänsä idean ja jaettiin kuulumiset. Muutama uusi oppijakin oli ilmestynyt rinkiin. Dialogiringin jälkeen kahviteltiin ja sain ”lilla liiderin” pätevyyden eli toimisin yhden tiimin vetäjänä kolmen päivän ajan. Tiimit jaettuamme lähdin oman tiimini kanssa sauvakävelemään ja avaamaan keskustelua johtajuusteemaan. Tehtäväni oli selvittää tiimiläisiltä, että ”miksi joku lähtisi sinun johdettavaksesi”.  Vastaukset olivat hyviä ja johdattelivat minua kaverijohtajuuden suuntaan. Keskeisenä nousi esille ihmisistä välittäminen, kuunteleminen, yksilöllinen johtaminen, oppiminen ja mielipiteiden arvostaminen. Päätimme antaa tiimillemme (7hlö) nimeksi ”VÄLKUT”, joka on kielten ja merkitysten sekamelsta, mutta kuvaa yhteistä tavoitettamme kasvaa ihmisläheisiksi johtajiksi.

Varsinainen iso tehtävä saatiin iltapäivällä. Kolmen tiimin tehtävänä oli miettiä tiimimäisen oppimisen keinoin ”johtamisen prosesseja”. Tehtävän annossa ei saatu muita eväitä, Yes mukava haaste ja avoin tehtävä.

Kokoonnuimme tiimini kanssa pohtimaan asiaa ja mallinsimme johtavat ajatuksemme fläppipaperille.  Keskeisiksi asioiksi nostimme kolme asiaa: kaverijohtaminen, strateginen johtaminen sekä itsensäjohtaminen. Pohdimme, että nykyisissä organisaatioissa kaikki kaatuu huonoon johtamiseen! Pohdimme yhteistä tavoitettamme ja visiotamme: Johtamiskulttuuri muuttuu, olenko valmis? Visiomme on YHTEINEN NÄKY!

Seuraavana päivänä esittelimme mallimme kouluttajille, jonka jälkeen ristipölytimme muiden tiimien kanssa johtajuuden teemaa. Havaitsimme, että meidän VÄLKUT-tiimi oli laatinut mallin ja muut tiimit sisältöjä. Ehdotimme, että työstäisimme teeman ”synnytystä” meidän mallilla, jota täydennetään toisten tiimien sisällöillä.

Alettiin työstämään ja valmistelemaan synnytystä ”learning cafe” – menetelmällä, jossa työstettiin tiimeittäin kolme keskeistä teemaa: kaverijohtajuus, strateginen johtajuus sekä itsensä johtaminen. Työstön tulokset huipentuivat illalla ”synnytyksiin”. Meidän tiimi esitteli improvisaatioteatterin keinoin huonoon johtamiseen ja viestintään kaatuvaa yritystä. Veimme tilanteen kaaokseen, jonka jälkeen yleisö sai osallistua kehittämään toimintaamme kohti toimivaa johtajuutta ja viestintää. Tehtävämme oli myydä LUOTTAMUS!

Perjantai-ilta huipentui pikkujouluhihin (savusauna, avanto, palju, hauskanpito).

Launantai-aamuna sain tiimiltä palautetta johtamisestani

Marjukka: ajanhallinta ja ajatus kirkkaana
Eija: sauvakävely ja miksi-kysely oli hyvä, kaikkien mieliksi ei tarvi olla, miksi-tekniikkaa enemmän, vahva tiimi, huolehtia, että kaikki saa äänensä kuuluviin
Mia: unohtui, että olet meidän johtaja, oli yhtenä mukana,
Harri: asiantuntijaorganisaatiota vaikea johtaa, lyhyessä ajassa ei ehdi hitsautua tiimiksi, armeijajohtamistapa on helppo, mutta kaverijohtaminen vaikeaa, antaa tilaa ihmisille, tyytyväinen johtamistyyliiniini
Poke: joustava, liikunnalliset menetelmät ilahdutti, synnytyksen kehittäminen meni hyvin, anna ajatukselle aikaa, nyt oli tosin aika rajattu, ei tullut kiireen fiilistä
Karkkis: positiivinen, liikunnallisuus hyväksi, aikataulusta kiinni pitäminen, innostuit liikaa, olisit voinut olla tilanteen yläpuolella enemmän, dialogi ei toiminut, mitä pitäisi tehdä? Ei ollut johtaja, eikä opettaja vaan valmentaja.  Dialogissa muut kuuntelee ja johtajan puututtava tähän, jos ei toimi.. Dialogin kultainen sääntö ”millä todennäköisyydellä sinä olet viisaampi kuin muut tässä pöydässä”.

Yhteenveto ja reflektio

Johannes Partanen: avoin tehtävä, kolme tiimiä, 3-5 hen. on paras tiimi, halu palvella, keskity velvollisuuksiin (älä oikeuksiin), johtajat harvoin sanovat ”me”, valta korruptoi, korosta arvoihin perustuvaa palvelemista, sitoudu palvelemaan henkilökohtaisesti, ymmärrä niiden tarpeita, joita haluat palvella, sovita yhteen valta ja palveleminen.

Vision paradoksi: Mitä tarkemmin visio määritellään, sitä tarkemmin se kuvaa tulevaisuuden sijaan nykyistä todellisuutta.

Kurinalainen ajattelu: kaikki eivät ole sitoutuneita päämäärään.

Vauhtipyörän kolme kysymystä:

1. Viekö tämä meitä kohti päämääräämme?
2. Onko tämä hauskaa?
3. Onko tämä taloudellisesti kannattavaa?

Muista optimismi,humanismi, innostus, uteliaisuus, rakkaus, huumori, luovuus, kyky olla poissa joukosta.

Minttu: Miten onnistuitte? Voiko viedä käytäntöön?

  • Hyvä, kun ei ollut liikaa yhteistä dialogia, vaan oli tekemisen meininki
  • onnistunut leiri, jossa monta kolahdusta ja paljon uutta tietoa hyvästä johtajuudesta
  • avoimuudessa etunsa ja haittansa, johtaminen erittäin tärkeää ja tiimien välinen viestintä avainasemassa
  • vastavuoroisuudella saadaan luottamus
  • kouluttajien palaute jäi vähäiseksi 🙁
  • kaaoksesta ja tiedonpuutteesta voi syntyä hyvää ja uutta
  • mikä on hauskanpito, joka on kaikille mukavaa
  • yksinkertainen toimii käytännössä
  • arvot on hyvä työkalu vision synnyttämiseen
  • persoonallisuus mukaan
  • mukavaa kun oli avoin tehtävä ja löysää ohjauksessa
  • kenelle strategia tehdään, itselle vai byrokraateille – strategia on verbi
  • unohda strategia ja missio, ketterät vaan menevät
  • meillä oli selkeä tavoite ja päämäärä, nämä ovat tärkeitä, jos haluaa saada jotain aikaan.
  • meidät heitettiin kylmään veteen ja katsottiin mihin pyristellään.
  • hyvä, kun sai työkaluja käytännön arkeen
  • välireflektointi jäi puuttumaan
  • Isoille valmentajille palaute: luottamus perustuu vastavuoroisuuteen – palaute jäi puuttumaan
  • kaikki lähtee itsestä
  • tunteiden määritteleminen on tärkeää ja sen jakaminen

TEHTÄVÄ ensikertaan: pohdi asiakkuuksia, lue 3-5 kirjaa, jakaa oppisopimus omassa solussa, jakta TKEAT-kilvoittelutehtävää partukseen ja oppisopimus-järjestelmään.

Kiitos Johannes, Minttu ja tiimikaverit.

26.11.2013 Tuotetestausta ja dokumentointia Isojärven kansallispuistossa.

Loistava aurinkoinen päivä Isojärvellä. Testasimme oppilaiden kanssa kahden ammattioppaan uusia tuotteita. Ahti Aalto demosi mielekiintoisen kiipeilytuotteen, jossa isoon mäntyyn oli kiinnitetty seinäkiipeilystä tuttuja otteita aina 8 m:n korkeuteen.

Ilkka Talvi vei meidät ”aistien polulle”, jossa kierrettiin vajaa 3km pitkä luontopolku ja tehtiin aistiharjoituksia. Editoimme videot näistä tuotteista erätys-sivuille.

Jatkan seutukunnan eräopaspalveluiden benchmarkkausta seuraavan kerran Himoksella 10.12. Tästä se omakin kilvoittelutehtävä aikanaan kirkastuu. Pohdin pienessä päässäni luontomatkailuun soveltuvaa tuotetta, joka olisi kestoltaan 1-3h, erityinen, seikkailullinen, sytyttävä, elämystä tuottava, sykettä nostattava, hauska eli haastetta riittää…. Torstaina tiimimestarileirille Laukaaseen jatkamaan teemalla ”johtaminen” ja tässä puhutaan hieman erilaisesta johtamisesta kuin johon armeijassa on totuttu 🙂

21.11-22.11 Hauho, Iloranta Hope-leiri

Ideoimassa ja kehittämässä osuuskuntamallia, ajatukset Pegosus-sivulla..

20.11 Rainer-Kuusi, TakaKeljossa

Tutustuimme opiskelijoiden kanssa Jyväskylän Taka-Keljossa sijaitsevaan suureen kuuseen (Rainer, 39m ja n.10m3) Pohdimme kuusen halailua matkailunähtävyytenä, mutta tien melu sekä Mustankorkean hajut eivät ilahduttaneet meitä. Syvemmällä LadunMajan läheisyydessä oli hiljaisempia korpia, jota voisi käyttää luontomatkailukohteena. Kuvamateriaalia löytyy erätys-sivuilta.

15.11 Himoslomat ja koulutusyhteistyö

Verkostojalkautumistyö jatkui Himoslomien suuntaan. Avaan keskustelun ”pihviä” erätys-sivuilla.

14.11 Melontatuotetestausta Tourunjoella

Testasimme Tauno Pajusen melontakalustoa Tourunjoen reitillä. Lähtö Schaumannin linnalta. Kuvaamme kohdetta markkinointi ja kunnostusmielessä. Reitti on huonossa lähtökunnossa. Haluaisimme kehittää kohdetta matkailukäyttöön ja ensimmäinen askel on siivota luonnonsuojelualue ja kaatuneet puut virrasta. Videota ja kuvaa erätys-hankkeen puolella tulossa.

12.11.13 Tapaaminen ohjaajani kanssa

Esittelin ohjaajalleni tuotekehittäjän eat:n vaiheen ja erätysprojektin tilanteen. Sovimme, että jalkaudun Himoslomien ja Himosmaailman suuntaan kertomaan hankkeistamme ja osuuskuntatoiminnasta. Erätys-kyselyn tuotoksia tutkailemme yhdessä 17.12, jolloin kirkastuu kehittämistyöni lopullinen suunta. Nyt testailen paikallisten yrittäjien kanssa tuotteita ja pyrimme kehittämään markkinointia ja tuotekortteja.

8.11.13

Matkailutuotekehittäjän käsikirja, josta löytyy esim. tuotekorttipohja!

http://matkailu.luc.fi/Tuotekehitys/Etusivu

6.11-7.11

Aloitin ympäristöhoitajaopiskelijoiden kanssa ympäristöviestinnän kurssin projektioppimisen keinoin. Ohjaustyökaluna käytämme blogia, jonne opiskelijat työstävät projektimateriaalit ja oppimispäiväkirjan. Kultaisena ajatuksena on luoda oppimistilanteita, joista opiskelijat motivoituvat, joten aloitimme opinnot pohtimalla sitä, miten jokainen yksilö haluaa päästä yhteiseen tavoitteeseen.

Päätimme työstää http://www.ksymparistokasvatus.fi/index.php?id=52 sivuston ohjelmapankin kärkikohteista tuotekortteja yrittäjien, opettajien ja kansalaisten vapaaseen käyttöön. ELY-keskuksen keksintöasiamies halusi konkreettista korttia, jossa kerrottaisiin mitä kohteessa voisi tehdä, kauanko ohjelma kohteessa kestää ja mitä varustusta pitäisi olla mukana. Kohteita on maakunnassa 450, joten valikoimme muutaman mielenkiintoisen kohteen Jyvässeudulta ja jalkaudumme maastoon 🙂 Aikomuksemme on tuottaa videomateriaalia kohteiden käytöstä yritystoimintaan, virkistykseen tai opetukseen.

5.11.13

Tuotteistamisen erikoisammattitutkintoon ja tiimimestarikoulutukseen liittyvä kilvoittelutehtävä nytkähti tänään eteenpäin, kun laitoin nykyisille ja mahdollisille tuleville luontomatkailun yritysyhteistyökumppaneille kyselyn. Kyselyn saate:

Olen Keijo Vehkakoski erä- ja luonto-oppaiden vastuukouluttaja Jämsän ammattiopistosta. Suoritan tuotekehittäjän erikoisammattitutkintoa ja olen valtakunnallisessa työelämän kehittämishankkeessa mukana, jossa pyritään kehittämään koulutuksen ja yrityselämän yhteistyötä. Osallistumalla allaolevaan kyselyyn, osoitat kiinnostustasi alan kehittämistä kohtaan ja toivon, että saamme tulevaisuudessa koulutustarpeet suunnattua oikein. Kiitos!

Hyvä luontomatkailualan toimija,

pyytäisin sinulta arvokasta tietoa alan tulevaisuuden koulutus- ja tuotekehitystarpeesta. Viestin alla olevasta linkistä pääset vastaamaan kyselyyn, joka on avoinna 5.11. – 5.12.2013.

Tällä kyselyllä kerättävää tietoa käytetään hyväksi OPH:n rahoittaman valtakunnallisen työelämän kehittämishankkeen toimenpiteissä. Hankkeessa on mukana viisi luontoalan oppilaitosta Hyvinkäältä (Hyria koulutus Oy), Jämsästä (Jämsän ammattiopisto), Joensuusta (Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä), Vaasasta (Vaasan aikuiskoulutuskeskus) ja Kuusamosta (Koillis-Suomen aikuiskoulutus Oy).

Hankkeen toteutusaika on 1.8.2013 – 31.12.2014. Kyselyyn vastaamalla ja kyselyn tulosten perusteella tullaan toteuttamaan toivottuja lisäkoulutuksia ja tuotekehittämisprojekteja teille yrittäjille sekä yritysten työntekijöille. Tuloksista tiedotetaan teille vuoden 2014 alussa.

Linkki kyselyyn:

https://www.webropolsurveys.com/S/ED3882A14E2032F9.par

Kiitokset vastauksestasi jo etukäteen!

17.12 vastaukset tulkitaan ja kehittämistehtäväni siirtyy vaiheeseen 2. idean kirkastaminen!

31.10.-1.11.13 Luonto- ja ympäristöalan kehittämispäivillä Kuopiossa

Pohdimme alan tulevaisuutta ja kokoonnuimme valtakunnallisella eräopaskouluttajajoukolla keskustelemaan tutkinnon perusteista. Lisäksi erätys-tiimimme palaveerasi ajankohtaisesta kyselylomakkeesta, jonka viimeistelimme päivien päätteeksi. Tehokas tiimimme sai lomakkeen valmiiksi, joka lähtee valtakunnalliseen levitykseen marraskuun 11. päivä, Yes.

Junamatkalla mietin tulevaa viestinnän kurssiani ja koska olen ope.fi koulutuksessa tekemässä kehittämisprojektia, niin päätin yhdistää tiimimestari- ja tvt-oppini. Laadin esityksen ”blogi oppimisen tukena”, jonka pohjalta viritän oppilaat mielestäni motivoivaan oppimisen tyyliin.

blogi oppimisen tukena -työkalu oman oppimisen jäsentämiseen ja dokumentointiin.

28.10.13 Paluu päivärytmiin

1. Tiimimestarileiri kolautteli ja kun palasin tänään työpaikalleni, huomasin juttelevani viikonlopun termeillä? Pohdin eilen lenkkipolulla, että mikä tämä juttu on ja totesin, että parhaisiin tuloksiin oppimisessa pääsee juuri toisilta oppien, nauraen, kuunnellen, itseensä luottaen. Meidän tiimin syttyminen tapahtui todella siinä vaiheessa, kun näimme kaikki tavoitteen ja konkreettisen tuotoksen silmissämme (video).

Avasin myös viralliset eat-paperit ja paukutin projektitavoitteita sisään. Aikomukseni on työstää projektisuunnitelma skydrivessä, jonka avaan myöhemmin lukuoikeuksilla ”solun” ja muidenkin halukkaiden tiimiläisten kesken. Projekti-ideani ympärillä on useita tiimejä. Hanketiimi (erätys), kollegaopettajat (eräopas), opiskelijat (eräopas), alan yrittäjät (luontomatkailu). Tärkeimpänä vertaistiiminä tutkinnon suhteen pidän omaa soluani, jossa on Katja, Kirsi, Minna ja minä.

Tänään synnytämme pedagogisen osuuskunnan Jämsän ammattiopistoon eli uusi aikakausi on avattu!

26.10.13 3. leiripäivä

8.00 Silmät auki ja katse peiliin….olipa hauska ilta :9

9.00 Kokoonnuttiin palautetiimien merkeissä, joissa pohdittiin tunteiden kautta ensimmäistä leiriämme. Päällimmäiseksi voin todeta, että tunteet tosiaan heiluivat riemastumisen ja alakulon välillä. Hienoja hetkiä oli enemmän, mutta opin huonojen hetkien merkityksen. Kolahdus. Näinhän se oli tarkoituskin mennä. Innostus-tuska-alakulo-riemastus-väsymys-uusi innostus ja sitä rataa.

Meille esitettiin tuotekehittäjän eat ja sen suorittamisen dokumentit eli back to school, FLOW oli ohi. Syömään ja kotimatkalle. Väsy!

Kiitos Johannes, Minttu ja tiimikaverit kokemusrikkaista päivistä.

Kolahdus! Sovin Karoliinan kanssa, että voin tuoda omat oppilaani seuraamaan tiimiakatemian treenejä marraskuussa. Virus leviää!

25.10.13 2. Leiripäivä

7.00 Lenkille 🙂 Aivot saavat ilmaa…

Virittäytyminen 9.00 (4 henkilöä paikalla:) Loput 5minuuttia myöhässä, ai ai.

Jonna esiintyy Olli Lindholmin uudella levyllä. Aamun avaukseksi kuunneltiin uusi kappale! Loistavaa ja hienoa kuultavaa.

9.20 Mantan tiimi (me) aamupalaveri. Puretaan kysymyksiä. Motivoitumien yhteiseen tavoitteeseen nousi ryhmämme keskuudessa tärkeäksi. Lisäksi erilaisuuden ja erilaisten oppimistyylien huomioiminen oppimisessa kiinnostaa.

  • kaksoisopettajuudet, yhteistoiminnallinen oppiminen, teoria vai käytäntö, oppimistyylitestit, projektivastuut eri tasoisille oppijoille, diilikilpailu yrittäjyyskilpailu

13.00 yhdessä

kuva009

Johannes:

  • Ihminen itse päättää mitä haluaa oppia! Ei lukujärjestyksiä tai opetussuunnitelmia, vaan motivaatio lähtee omasta halusta oppia.
  • Opettajaksi hakeutuu turvallisuushakuiset ihmiset
  • Yrittäjäksi riskin ottajat–menestys
  • Sokrates: hienoin ammatti on opettaja
  • Ammattikorkeakoulu v.1993 mahdollisti tiimiakatemian synnyttämisen
  • Tiimioppimisessa ollaan välillä epämukavuusalueella ja hyvä näin
  • Y1-yksilön oppiminen, Y2tiimin oppiminen, Y3 yritys ja oppiminen

Y1 pitää ymmärtää, jotta voi rakentaa tiimin. Y3 kulkee keskeisesti rinnalla ja mahdollistaa asiakastilanteet. Y2 Tiimioppiminen kehittää yritystä.

Karoliina: Vuoden kuluttua opittu tieto on vanhaa!

Miten Y3 saadaan toimimaan työpaikalla (oppilaitoksessa):

  • Luodaan tiimejä ja aloitetaan toiminta, jonka kesto on väh. 1,5 vuotta. Tiedot ja taidot ehtivät siirtyä seuraavalle tiimille samoin kun hiljainen tieto siirtyy vanhemmilta nuoremmille.
  • Viivettä kestävien tulosten saavuttamisessa

Perustetaan yritys! Prosessit kulkee rinnakkain…

Motivaatioteoria:

  • Ei rakennetta, vaan edetään sumeanlogiigalla.
  • Avataan dialogilla ei tavoitteen asettamisella, vaan tavoite selkiää
  • Ilmapiiri hyvä – tavoite aukeaa, opetussuunnitelma rakentuu
  • Mielenmallin muuttuminen, lähtemällä tekemään jotain aivan muuta, josta opiskelija on innostunut

Miten luodaan tiimi?

Kunnon tiimin valmennus kestää 1,5 vuotta, prosessi!

Iltapäivän tehtävä: Perustetaan yritys!

Meidän tiimi meni pellon poikki rantasaunalle ideoimaan. Manta toimi lillaliiderinä ja me muut tiimin jäseninä. Liideri lähti Ikaalisiin hakemaan energiajuomia ja me aloitettiin aivomyrsky. Hieno veto Mantalta sillä saimme tilaa ja vapautta ideoimiseen. Ideointi aloitettiin tiimiläisten vahvuuksista. Harrastusnäkökulman kautta löysimme tiimihengen , todettuamme, että kaikki pitävät luonnossa liikkumisesta. Alkoi villi ohjelmapalvelutuotteiden ideointi.

Välillä oltiin aivan pihalla, josta kumpusikin yrityksemme nimi ”aivan pihalla” ja koska halusimme suunnata tuotteemme pääasiassa keskiluokkaisille kiinalaisille, niin käänsimme nimen myös englanniksi ”out of office”. Käsitekartan avulla piirsimme tuotteita ja ideoita paperille, jolloin liideri-Manta ja diginatiivi-Jarno astuivat sisään. Manta alkoi laukoa tulikomentoja, YES, armeijameininki, ajattelin. Manta osasi hienosti kysymysten avulla kirkastaa tuotteitamme ja erottumaan massasta.

Kolme tuntia synnytykseen (yritysesittelyyn). Mitä teemme? Tehdään video, koska Jarnolla oli tarvittavat kapulat ja ipad alkoi laulaa. Näyttelimme tuotteemme ja laadimme kolmen minuutin markkinointivideon.

19.30 Alkoi synnytys. Neljä tiimiä saivat esitellä yrityksensä. Aikaa oli varattu 10 minuuttia/tiimi.

1. Rantasaunalla ”syvä pöljä” esitteli pöljiä tuotteita, jotka olivat tosiaan erottuvia. Hervottoman nauramisen keskeltä kirjasin ainakin nenänkaivuun, pihatontun, mutaleikit ja pornolaulut

2. Rakettimatkat veivät meidät rentouttavalle aikamatkalle, jossa saimme tutustua todelliseen tiimihengen luomiseen. Kirsin viittomat ja tanssi jäi mieleen.

3. Mobiili kylmäsavusauna-ryhmä oli huippu hienosti toteutettu livemarkkinointi, jossa tuotteita esiteltiin asiakasystävällisesti. Infrapunakylpy ja mitä kaikkea siellä olikaan. Saunan takana saatiin nostetta tiimihenkeen.

4. Out of Office (ME) esitettiin tuottamamme video. Asiakkaat olivat pieniä kiinalaisia ja käänsimme esityksen myös kiinaksi. Tässä

 

 

24.10.13 1. Leiripäivä Ikaalisissa

kuva006

Videoita tiimiakatemiasta http://www.taln.fi/videos/

Virittäytyminen ja esittelykierros 1,5h!

Jaettiin 4 eri tiimiin (6hlö tiimit)

  • Kirjakolahduksia ja kysymyksiä, mikä meitä kiinnostaa.
  • divergoidaan ja konvergoidaan
  • prosessi lähtee oppijoista-rakenteet syntyy aiheesta

Susanna

Anneli Niikko, Porfolio

-tuttua asiaa, reflektointi tärkeää, vahvisti vanhoja juttuja, ei kolissut

Terttu, Grönfors, Työssä oppiminen

-iloinen yllätys, ei kertonut työssäoppimisesta vaan elinikäisen oppimisen taidoista,elämme muutoksessa, pohjaa nuorille, täytyy etsiä uutta tietoa

Arja

Partanen, Johannes: välähdyksiä yskilön oppimisesta

-kooste aikaisemmasta ei kolahdus

Lonka, Kirsti: tutkiva oppiminen

-korostu tiimioppiminen, tieto tuotetaan yhdessä, dialogin merkitys tärkeä asioiden kirkastamisessa

VanHouten: ?

Jarno

Don Tapscott: syntynyt digiaikaan

-miten uusi sukupolvi vaikuttaa tulevaisuuteen, organisaatiokaaviot litistetään,osaamista jaetaan, yhteisöllisyys, hyväntekeväisyys suosittua

Jenny Rogers, aikuisoppiminen

-miten aikuisten kanssa toimitaan, aikuisoppiminen, osallistunko vai enkö, mahdollisuus vaikuttaa, keskustelua, aktivoivia menetelmiä, otetaan tieto esille, Yrittäjyysopinnot, vapaasti amm.valinnaiset

Katja

Keltingangas: sosiaaliset taidot

-sosiaalisten taitojen arviointi

Tuominen: työkirja

-pirstaleisuuden ja ajan hallinnasta irrottautuminen

Keijo

Prashnig, erilaisuuden voima

-oppimistyylit, referoin esseeksi

Peltola, Yhtenä

-me, mitä tulee sisään, kun sinä tulet, referoin esseeksi

Manta

-Aaltonen Tapio, Luova kutsumus

Partanen, välähdyksiä yksilön oppimisesta

-kolahduksia

Lokki Joonatan

-erilaisuus, näin itseni kirjassa

Meidän ryhmän polttavia kysymyksiä oppimiseen.

1. Diginatiivien oppimisen ohjaus?

2. Erilaisten oppijoiden ja osaajien ohjaus samassa tiimissä?

3. Miten rakenteet saadaan muutettua palvelemaan tiimimäistä oppimista?

-lukkarit, oppimisympäristö, opetussuunnitelmat

4. Miten myyn kollegoille tiimimäisen oppimisen tyylin?

5. Missä menee puuttumisen ja puuttumattomuuden raja?

6. Millaisia työkaluja tiimivalmentaja tarvitsee?

7. Miten motivoidun?

8. Missä menee valmentajan ja kaveruuden raja?

9. Mikä on vertaisoppimisen ja tiimioppimisen erot ja yhtäläisyydet?

10. Kuinka levittää tiimiakatemiaideaa yrityksiin?

11. Miten valmennan ihmisiä uskaltamaan?

12. Kuinka saan ahdistettua itseni aina uudestaan epämukavuusalueelle?

13. Kuinka saan oppilaani sitoutumaan ja tekemään parhaansa osana yhteistä tavoitetta?

14. Kuinka motivoida kaikki asianosaiset mukaan uuteen oppimiseen?

15. Miten tunnistaa oppimisen tyylit?

Saunomaan…

23.10.2013 Valmistautuminen 1. tiimimestarileirille

Olen lukenut ennakkoon annetut kirjat ja referoinut tänne blogiin kaksi kirjaa ”esseet”. Parhaillaan tutustun ostamaani kirjaan ”Tiimiakatemia”, jotta pääsisin termeistä kärryille. Aikalailla urheilupainotteisia termejä on luvassa:)

 

22.10.2013 -Kilvoittelutehtävän ideointi-

Työpaikkaohjaajan ja esimiehen kanssa käytiin projekti-ideakeskustelua. Sovittiin, että ideoin projektityön pedagogisen osuuskuntamme ja erätys-hankkeen ympärille.

Olemme perustamassa Jämsän ammattiopistoon pedagogista osuuskuntaa (perustamiskokous 28.10.2013), johon on mukaan lähdössä opettajien lisäksi erä- ja luonto-opasopiskelijoita, hierojia, jalkojenhoitajia sekä merkonomeja.

Olen mukana myös valtakunnallisessa ”erätys”-hankkeessa, jonka tavoitteena on kartoittaa ja kehittää luontomatkailua paikallisesti ja valtakunnallisesti. Laadimme projektitiimin kanssa parhaillaan kyselyä (webrobol ja paperilomake), jonka avulla tiedustelemme luontomatkailuyrittäjiltä millaisia tuotteita kannattaisi luontomatkailuun tulevaisuudessa kehittää ja mitä koulutusta voisimme järjestää alan yrittäjille. Kysely valmistuu Kuopion luonto- ja ympäristöalan neuvottelupäivillä kuun vaihteessa ja sen jälkeen levitämme sen yrityksille netin kautta sekä jalkaudumme avainyrityksiin ”face to face”. Tämän tiedon pohjalta lähden yhdessä eräopasopiskelijoiden kanssa kehittämään/jatkojalostamaan luontomatkailutuotteita.

Tässä projekti-ideaa avattu visuaalisesti.

http://prezi.com/m9si_ebao4ox/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share

Suoritan tiimimestarikoulutuksessa tuotteistamisen erikoisammattitutkintoa oppisopimuksella ja yllämainitut työtehtäväni Jämsän ammattiopistossa tukevat täydellisesti tämän tutkinnon suorittamista. Tavoitteeni on korkealla, sillä ympärilläni on paikallisen tiimiverkoston lisäksi valtakunnallinen eräopastiimi, jolta saan tukea, oppia ja apuja.

Projekti-idea tarkentuu kyselytutkimuksen jälkeen ja työstän sitä prosessina. Erätys-hanke päättyy joulukuussa 2014, jolloin toivoisin saavani myös opintoni päätökseen.

Viikon kolahdus: Älä ajattele omia ajatuksia, kun kuuntelet toista 🙂

9.10.2013 (2h)

Tapaaminen työpaikkaohjaajan ja oppisopimuskeskuksen johtajan kanssa. Käytiin läpi työssäoppimisen ohjausta ja projekti-ideaa. Suunnittelussa on kehittää paikallisten erä- ja luonto-opasyrittäjien tuotteita (erätys-hanke). Projekti-idea on jalostumassa ja muutamien yhteydenottojen jälkeen lyön lukkoon tuotekehittäjän eatutkintoon liittyvän kehittämishankkeen. Seuraava tapaaminen 22.10.2013 työpaikkaohjaajan kanssa.

Lukeminen jatkuu ja käsittelyyn joutuu… Peltola Heikki, Yhtenä sekä Partanen Johannes, Välähdyksiä yksilön oppimisesta. Näistä laadin myöhemmin syysloman jälkeen esseet. Hyvää ja rentouttavaa syyslomaa!

 

8.10.2013

Lukumatkani alkoi ja ensimmäinen kirja, jonka aioin reflektoida on Prashig, Barbara: erilaisuuden voima. Kirja käsittelee opettajien ja oppijoiden opetus- ja oppimistyylejä. Kaikki oppijat eivät opi samalla tavalla, he tarvitsevat eri tavoin esitettyä tietoa. Miten saataisiin oppimisesta mukavaa, mielenkiintoista ja mikä tärkeintä innostumaan. Let´s go!

 

7.10.2013 Esimotorola – projekti-ideointi – lukusuunnitelma (2h)

Laadin lyhyen esityksen omasta tuotekehitysideoinnista, joka pohjautuu erätys-hankkeeseen (luontomatkailuyritysten ja koulutuksen välisen yhteistyön kehittäminen Jämsän seudulla).

http://prezi.com/m9si_ebao4ox/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share

lukuohjelmani:

Tiimimestarikoulutukseen liittyy olennaisesti lukuohjelman laatiminen, joka tukisi minua kehitysprojektin valmistelussa ja toteutuksessa. Ajatuksena on ”opintomatkan” aikana lukea alan kirjallisuutta ja reflektoida niistä esseitä/blogikirjoituksia. Luen alkuun muutaman kirjan. Mielestäni kiinnostavista kirjoista kirjoitan tänne blogiin esseet.

Prashinig Barbara: erilaisuuden voima 2.Partanen, Johannes: tiimivalmentajan parhaat työkalut 3. Peltola Heikki, Yhtenä ja 4. Dryden, Gordon & Vos Jeannette: Oppimisen vallankumous 5, Timo Lehtonen: tiimiakatemia, kuinka kasvaa tiimiyrittäjäksi.

Näistä kirjoitan essee/blogikirjoituksen tiivistelmänä oman ymmärrykseni kera.

Treenipäiväkirja tallentuu tänne blogimuotoon. Blogin tarkoituksena on jäsentää omia ajatuksiani oivalluksilla, havainnoilla ja kokemuksilla.

Reflektio on  oman toiminnan, ajattelun ja tunteiden tietoista tarkastelua. Pohdin tänne blogiin myös seuraavia asioita: Mitä tein?, mitä ajattelin?, mitä tunsin?, miksi niin tapahtui?, miksi tein niin? Saan siitä ymmärtämisen työkalun.

Blogi toimii myös portfoliona ja oppimissalkkuna, johon kerään kaikki olennaiset tuotokset matkan varrelta.

Projektisuunnitelma käynnistetään tiistaina 8.10, kun tapaan työpaikkaohjaajani sekä oppisopimuskeskuksen edustajan.

Teoriajaksot ja aikataulut http://inside.partus.fi/ (henkilökohtainen)

Oppisopimukseen liittyvät asiat https://oppisopimus.jao.fi/ (henkilökohtainen)

 

1.10.2013 alkoi tiimimestarikoulutus, 6h orientaatiojaksolla

TM_41_Orientaatio_01102013_Tiimiakatemia

Ammattiopistossa 12 vuotta opettaneena on huomannut sen, että opiskelijoiden motivaatio ja innostuminen oppimiseen on hiipunut. Ollaan, hengaillaan ja käydään syömässä hyvää ruokaa. Ei koske kaikkia, mutta muutos on havaittavissa. Lisäksi erityistä tukea tarvitsevien määrä on lisääntynyt. Mielipiteeni nuorien passiivisuudesta on alkanut vakiintua, kunnes…

pääsin tutustumaan tiimiakatemian nuorten toimintaan. Astuin sisään ”treeneihin”, jossa nuoret istuivat kasvotusten ilman pulpetteja, muutamalla pipo päässä ja rennon letkeessä asennossa. Ajattelin, että joo…Sitten alkoi dialogi, jossa silmäni avautuivat. Nämä nuoret heittivät ilmoille mitä villeimpiä ideoita, joita olivat lähteneet viemään käytäntöön, kuuntelivat ja kannustivat toisiaan. Heillä oli osuuskunta, oma osuuskunta! Mikä hienointa heillä näytti olevan oikeasti hauskaa ja tilille oli oman toiminnan seurauksena tullut rahaa, siis opiskellenkin voi tienata! No tiesinkin jo tämän, mutta tärkeintä oli mielestäni se, että kukaan ei nukkunut tai ollut tylsistynyt.

Pääsimme tiimimestariopiskelijoiden (19) kanssa pitämään omaa dialogia ja tutustuimme toisiimme. Todellakin on ihmisiä, joista voi saada voimaa omiin ajatuksiinsa. Voima on siis yhdessä tekemisessä ja sehän on vierasta monelle pitkänlinjan opettajalle. Päätinkin siis aloittaa matkani pohtimalla, mikä on minulle tärkeää ja mitä minun pitäisi oppia?

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *