Vika Viko Mynsi.

Viimeisellä viikolla jatkoimme koneiden testausta. Seurasimme vierestä kun ohjelmoijat testasivat näyttelyihin ja asiakkaille meneviä masiinoja. Saimme myös yhden pienen projetkin itsellemme. Saman tyylisen jolla harjoittelimme kolmannella viikolla Simaticin käyttöä.

Keskiviikkona mr. Isopomo Christian päätti kutsua meidät lounaalle vähän tyyriimpään Italialaiseen ravintolaan. Nautimme ravitsevat Italialaiset-pizzat sekä jälkiruoaksi isot annokset Tiramisu-kakkua virman piikkiin, saa nauttia.

Loppuviikko meni vähän ihmetellessä kun meiltä loppuivat työt eikä työntekijätkään oikein keksineet meille mitään niin lyhyttä projektia että saisisimme sen tehtyä parissa päivässä.

Perjantaina kävimme pienen keskustelun pomon kanssa matkasta. Sekä heitimme hyvästit kaikille työntekijöille joiden parissa teimme töitä. Puoleltapäivin pääsimme lähtemään töistä ja alottamaan kämpän siivousta ja pakkaamista. Joka ei ollutkaan mikään pikkuhomma.

Lauantai(kin) meni siivouksen parissa, kunnes aikamme lähteä koitti. Asunnon omistajan ystävä Dietrich saapui hakemaan avaimet ja me painuimme kohti lentokenttää, sekä Helsinkiä. M&M painui suoraan aamuyön bussilla kohti Keski-Suomea. Leevi jäi keräilemään päiväksi itseään Helsinkiin.

Kiitti peleistä!

Viisi viikko Mynsissä

Viidennelle viikolle olimme saaneet Simaticilla ohjelmoinin loppuun ja tarkoitus oli siirtyä seuraavaksi tutusmaan hieman enemmän isoimpien koneiden toimintoihin ja koneiden käyttöönotto tarkastuksiin.

Alkuviikkosta aloitimme siis koneisiin tutustumisen ja testien teon. Homma kuitenkin alkoi jo muutaman päivän jälkeen maistua hieman puulta koska samojen testien teko vain pienillä muutoksilla oli vähän tylsää ja meillä ei ollut valtuuksia tehdä koneille paljon mitään joten homma oli enimmäkseen vierestä katselua.  Meille kuitenkin kerrottiin koneista todella paljon ja  luultavasti siitä jotain tulikin opittua.

Loppuviikosta koneet oltiin kuitenkin saatu jo testattua ja teimme sen jälkeen vain jotain hajanaisia pikkujuttuja vanhoihin asemiin.

testienteko on harrastus
hööneriä
semmoinen mylly
rintintin
testejä oli tehtävä
piiriä sai nauttia työaikana
kuva hallista

Viikko mynssi neljä

Neljänellä viikolla jatkoimmen Simaticilla ohjelmoimisen parissa. Ohjelmointi alkoikin jo viikon alussa jo sujua hyvin ja joka päivä töitä tehdessä mentiin eteenpäin ja kehityttiin niin yksilöinä kuin ryhmänä.

Viikon edetessä siis aloimme tajuamaan jo yllätävänkin paljon tästä aluksi todella hankalalta tuntuvasta ohjelmoinnista.

Loppu viikosta olimmekin jo (harmillisesti) saaneetkin ohjelman jo toimimaan niin kuin sen pitikin yllätävän nopeasti ja viimeiset päivät menivätkin omien testailujen ja niistä syntyneitten ongelmien korjailuun. Ohjelmointi oli kyllä yllätävänkin antoisaa ja mukavaa touhua vaikka välillä meinasi mennä hieman tunteisiin.

ohjelmointia
työpiste
tommossii
kaikkea sitä
ohjelmointia
kattohommia
nii
Matias täydessä työn toihussa:)

Kolmas Mynssi viikko

Kolmantena viikkona siirryimme asennus puolelta ohjelmoinnin pariin. Maanantai kuitenkin meni vielä hanttihommissa kun ohjelmointi-ihmiset pistivät meidät kantamaan tavaraa uusiin tiloihin.

IMAG0155
IMAG0104 Ohjelmointi on harrastus.

Tiistaina aloitimme aivan uuden ohjelman Simaticin parissa työskentelyn. Alku oli haastavaa mutta pikkuhiljaa homma alkoi rokata.

Tiistai muuttui selviytymis kamppailuksi kun Niklas-myrsky päätti hyrskäyttää koko kaupunkia. Kotimatkaan saatiin vähän haastetta kun koko junaliikenne Muncheniin päin oli pysäytetty.

0,,18352061_403,00

Niinpä jouduimme ensiksi odottamaan pari tuntia Markt Schwabenin juna-asemalla kun ei oikein tiedetty mitä tehtäisiin. Päätimme kuitenkin uhkarohkeasti hypätä linja-autoon jonka matka kohti tuntematonta alkoi huonosti, koska reitin varrella oli käynnyt onnettomuus ja koko tie oli suljettu joten jouduimme lähtemään kiertoreittiä. Kuski päätti jättää meidät keskelle jotain moottoritietä ja käski odottamaan toiseen suuntaan menevää bussia joka menisi Munchenin keskustaan. Siinä odottelimme muutaman muun turistin kanssa noin puolisen tuntia myöhässä olevaa bussia. Pääsimme vihdoin bussiin, bussilla Mynssin itäiselle juna-asemalle josta pääsimme parin metron avulla illaksi kotiin. Normaalisti kolmen vartin kotimatka venähti neljän tunnin mittaiseksi selvyitymiskamppailuksi.

Juna-asemalla oli tunnelmaa.
Myös linja-autossa on tunnelmaa.

IMAG0111

Keskiviikko aamuna oli maa valkoinen ja kun lähdimme töihin lunta tuprutti taivaan täydeltä. Myrskyn jäljiltä julkinen liikenne oli vielä melko pahasti sekaisin ja kun pääsimme päärautatie asemalle huomasimme ettei mitään normaalisti käyttämiämme junia ollut käytössä. Tämän seurauksena sompailimme junilla sinne sun tänne ja infostakin kävimme apua pyytämässä mutta tämäkin mukava rouva opasti meidät aivan väärään junaan ja loppuen lopuksi kolmen tunnin sähläämisen jälkeen tajusimme ettei töihin tänään ollut asiaa.

Torstai kului normaalisti töissä kun junatkin oltiin saatu taas raiteilleen. Perjantainahan alkoikin sitten jo pääsiäspyhät ja sillonhan tietysti oltiinkin vapaalla.

Pitennetty viikonloppuhan meitä ei tietenkään lämmittänyt koska töitähän tänne tultiin tekemään.

983913

Toinen viikko

Toinen viikko töissä alkoi melko samallalailla kun ensimmäinenkin. Työtahtimme oli kuitenkin niin uskomaton että työmme käytännössä loppui kesken jo toisen viikon alussa. Niinpä pojat laitettiin kolvaus ja kaapelin merkitsemis hommiin jo alkuviikosta.

IMAG0080
Kaapelin merkitseminen on harrastus.

Tyäviikko jatkui kolvauksen merkeissä ja varsinkin perjantaina kolvaus alkoi maistumaan jo hiukan puulta. Lyhennetty työpäivä lämmitti kuitenkin jo mieltä.

IMG-20150330-WA0021[1]
Siikillä meni.
Perjantai meni kaupungilla ja vaatekaupoilla pyöriessä. Sinne meni nekin ruokarahat.

Lauantaina käytiin sivistämässä itseämme Deutsches Museumissa. Puhelin kirjasi 16.43km kävelyä museoreissulla ja olo olikin sen mukainen iltapäivällä. Päikkärit olivat paikallaan. Kunnes alkoikin perinteinen tyäviikon nollaaminen, sensuurin iskettyä ei voida kertoa siitä sen enempää. Vähän kuvia museo-retkestä.

IMG-20150330-WA0008
Jännä.
IMG-20150330-WA0006
Suomi mainittu. Torilla tavataan!
IMG-20150330-WA0001
Eksyttiin museon alla oleviin luoliin varmaan viideksi tunniksi. Ei maistunu.
IMG-20150330-WA0020
Kattoterassi.
IMG-20150330-WA0007
Ulkoa. Jostain sieltä. Siitä museosta.
IMG-20150330-WA0003
Ankka.
IMG-20150330-WA0012
Laiva.
IMG-20150330-WA0015
Lenkoneita.

IMG-20150330-WA0019 IMG-20150330-WA0017 Ja näitä tälläsiä.

Olihan se nyt aivan käsittämätön paikka. Ei tainnu tulla edes koko mestaa kierrettyä, mutta luilla oltiin.

Mynssi Official Anthem 2015

Eikä mittään muuta.

Pojat mynssissä!

Miika ja Matias lähtivät sunnuntaina aamuyöllä upeasta Jyväskylästä kohti piskuista Mynssenin kaupunkia. Leevi oli jo valmiina Helsingissä odottamassa tätä huikeaa oluelta ja hikisiltä työvaatteilta haisevaa reissua.

IMAG0004

Lento lähti Helsinki-Vantaalta puoli kymmenen aikaa. Olimme kämpillä Mynssissä noin yhden aikaan. Siellä vuokra-asuntomme omistaja, niin avulias Nikita, jo odotteli innoissaan.

IMAG0006

Ensimmäinen päivä lähti käyntiin Saksan perinneruoalla Dönerillä, eli pitakebulla,  Mynssin päärautatie-asemalla. Koska Saksa, mikään tai kukaan ei sunnuntaisin ole auki. Siispä päätimme hetken seikkailla ympäri asuntomme välitöntä läheisyyttä ja vähitellen painua pehkuihin.

Maanantaina alkoi raskas työnteko, kun yhtiömme isopomo mr. Christian saapui hakemaan meitä miljoonan dollarin bemarillaan. Duunia saikin sitten painaa aamusta iltaan hiki hatussa. Kuudelta ylös ja kuudeksi takaisin kämpille.

IMAG0020
Työpaikamme wc-tilat.

Viikko sujui normaalisti työn, ruokakaupan etsimisen, junalippujen hankkimisen ja yleisen ihmettelyn merkeissä.

IMAG0013
Näitä me siellä asenneltiin. Homma hallussa! (no ei)

Ensimmäisen viikonlopun kiteytämme näihin kuviin.