Saapuminen New Yorkiin

Saara: Moikka! Lähdettiin Jyväskylästä klo 2.00 bussilla kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää. Aamulla meiltä lähti lento Tukholman kautta New Yorkiin. Matkustimme yhteensä yli vuorokauden ja tunnelma New Yorkiin saavuttaessa oli hyvin väsynyt. YMCA hostellilla olimme perillä keskiviikkoiltana noin klo 18 ja loppuilta meni asettuessa ja ruokaa etsiessä lähiseudulta.

Torstaiaamuna meillä oli aamupalan jälkeen lähtö kohti Vapauden patsasta ja Ellis Islandia. Ellis Islandille kulki lautta josta näki matkalla Vapauden patsaan. Ellis Islandilla on siirtolaismuseo, jossa kävimme kiertämässä näyttelyn joka kertoi siirtolaisten paluusta Amerikkaan. Ellis Island otti vastaan kaikki New Yorkiin tulevat siirtolaiset.

Ellis Islandin jälkeen käytiin kiertämässä pari nähtävyyttä. Ensin käytiin 9/11 muistopaikalla, joka oli hyvin koskettava kokemus. Siitä matka jatkui Brooklyn Bridgelle, matkan varrella ihastelimme ympäristöä.

Illalla tapasimme fulbright opettajan Erin Dowdingin, joka opetti meidän koulussa. Erin vei meidät syömään New Yorkin Grand Central Sationille, joka on New Yorkin kiireisin rautatieasema. Siellä menimme food courtiin, jossa jokainen sai käydä hakemassa ruokaa valitsemastaan paikastaan. Illan suosituin oli Shake Shak, joka on New Yorkilainen pikaruokaravintolaketju. Samalla kiertelimme hieman Times Squarella ja menimme nukkumaan hostellille.
Perjantaiaamuna nukuttiin hieman oidempään ja lähdimme kiertelemään omia reittejämme. Tuli vierailtua ainakin Central Parkissa, sekä hieman shoppailua Times Squarella. Illemmalla oli lähtö Chicagoon. Olimme keskiviikkona sopineet kyydin perjantaiksi, joka ei kuitenkaan ikinä tullut, joten lähdimme yli 20kg kantamuksinemme metrolla ja junalla kohti lentokenttää. Newarkin lentokenttä oli hidas, mutta kerkesimme hyvin lennolle kohti Chicagoa.

Aikamme New Yorkissa oli hyvin rajallinen ja meiltä jäi paljon asiota näkemättä ja kokematta. Kaupunki jätti kuitenkin hyvät tunnelmat kaikille ja itse pidin hyvin paljon siitä kuinka loogisia kaikki kadut olivat ja mielestäni oli vaikea eksyä, jos tiesi mihin on menossa. Ihmiset olivat mukavia ja olo oli turvallinen, vaikka oltiin pienemmillä porukoilla välillä liikenteessä.

2 thoughts on “Saapuminen New Yorkiin”