Oppijaan voi luottaa – haaste aikuiskouluttajille

Jyväskylän yliopiston lehtori Anita Malinen haastoi Jyväskylän aikuisopiston hyvinvointialan kouluttajia ja esimiehiä luottamaan oppijoihin. Malisen mukaan aikuiskouluttajan pitää luottaa oppijan omaan potentiaaliin ja kykyyn ajatella itse. Malisen pohdintojen lähtökohtana on E. Lindemanin muotoilema ajatus siitä, että opettaja voi luottaa siihen, että opiskelija tietää mitä hänen pitää oppia. (Lindeman, 1926, The Meaning of Adult Education)

Miksi aikuisopiskelijaan, ja hänen käsitykseensä siitä mitä hänen pitää oppia, ei luoteta? Yhtenä esteenä andragogisen koulutuksen toteutumiselle on, että oppimisen tavoitteet on määritelty ennalta.

Eräs kouluttaja kertoi omakohtaisen kokemuksen siitä, kuinka hän oli kokenut, että hänelle oli esitetty tentissä ”ihan väärät kysymykset” hänen oman oppimisensa kannalta. Kommenteista nousi esille sellaisia seikkoja kuten ”miten kouluttaja voi tietää, että opiskelija oppii oikeita asioita tai oppiiko hän siinä ajassa kuin pitäisi”?

Toinen haaste on, että opittava sisältö on opettajien rajaama. Tämä haasteen kohdalle löytyi esimerkki opiskelijalta saadusta palautteesta tehtävään, jossa oli annettu väljä ohjeistus oppimistehtävään. ”Ihan vain jo siksikin, että ymmärrän, että minun vastuullani on oivaltaa loppu. Tätä työtä tehdään kuitenkin hyvin paljon oman persoonan kautta, joten liian kaavamaiset ja ohjaavat tehtävänannot tukahduttavat ehkä sen oman minuuden kasvun ja etsimisen ilon. Sanoinkin läheisilleni moneen kertaan, että rakastan tämmöistä opiskelua. Jos olisitte antaneet kaiken valmiina, että opiskelkaapa tästä, niin olisitte myös samalla määrittäneet sen minkä verran saa opiskella. Minulle sellainen ei oikein sovellu. Toki vähimmäismäärä tulee tulla opiskelluksi ja opituksi. Sen taas olette valvoneet juuri palautteiden ja lisätietopyyntöjen kautta.”

Kolmas haaste on se, että arviointivalta on opettajilla (mm. tentit, testit, arvosanat).  Arvioinnin kehittämisen välineeksi nähtiin erilaisten arviointimenetelmien käyttämistä. Hyviä kokemuksia on saatu opiskelijoiden itse- ja vertaisarvioinnista.

Malisen mukaan aikuisopiskelijan itseohjautuvuus ei ole itsestään selvyys. ”Työntäkää vaan kovempaa lukemisen ja tutkimisen maailmaan. Saa patistaa ja vaatia, koska löytämisen ilo on meille aikuisillekin aina hyvästä. Siinä tapahtuu kasvu.” Näin toteaa opiskelija palautteessaan ja vahvistaa siten Malisen käsityksen.

Yhtenä menetelmänä opiskelijan kohtaamiseksi Malinen esitteli kysymyslipasmenetelmän. Siinä opiskelijat kirjoittavat aiheeseen liittyviä kysymyksiään, joihin kouluttajat pyrkivät vastaamaan tai etsimään vastaukset opiskelijoiden kanssa. Hyvinvointialan kouluttajat saivat mahdollisuuden kokeilla kysymyslipasmenetelmää ja kirjoittaa kysymyksiä Maliselle. Mielenkiinnolla jäätiin odottamaan kysymyslippaan kysymyksiä ja niiden jatkokäsittelyä.

Toivon, että saamme Anita Malisen toiseen hyvinvointialan kehittämispäivään avaamaan lisää näkökulmaa aikuisen oppimiseen ja opettamiseen.

Piia Virtanen
Kouluttaja, YTM, NTM
Jyväskylän aikuisopisto
Keuruun yksikkö

3 kommenttia artikkeliin ”Oppijaan voi luottaa – haaste aikuiskouluttajille

  1. hi!,I like your writing so much! share we communicate more about your post on AOL? I require a specialist on this area to solve my problem. Maybe that’s you! Looking forward to see you.

  2. I do like the manner in which you have framed this specific concern and it does indeed offer us some fodder for consideration. On the other hand, because of what I have personally seen, I just trust as the actual feed-back pack on that individuals remain on issue and not get started on a tirade associated with the news du jour. Still, thank you for this outstanding point and though I do not necessarily concur with the idea in totality, I regard the viewpoint.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *