Osuvasti oppisopimuksella

Koulutuksen saatavuus ja alueellinen kattavuus ovat ammatillisen koulutuksen järjestämisen peruspilareita. Lausuntokierroksella olevassa hallituksen esityksessä laiksi ammatillisesta koulutuksesta tähän ollaan esittämässä huolestuttavia heikennyksiä. Koulutuksen järjestäjän koulutustehtävässä rajattaisiin koulutuksen järjestäminen tiettyihin lueteltuihin tutkintoihin – oppisopimuskoulutuksen kohdalla tässä ei olisi poikkeusta. Kyseenalaista on kaikkineen, onko yhä nopeammin muuttuvassa maailmassa hyvä ratkaisu luetella rajattu määrä tiettyjä tutkintoja ja sitoa koulutuksen järjestäjän toimintaa niihin, vai pitäisikö opiskelijoiden, alueen työelämän ja elinkeinoelämän tarpeet olla se ohjuri, joka ohjaa järjestettävää koulutusta?

Kuluvana vuonna Jyväskylän oppisopimuskeskus on palvellut alueensa yrityksien ja työpaikkojen koulutustarpeita 141 eri tutkinnon tuottaman osaamisen avulla. Mukana on myös eri tutkinnon osien tarjonta sekä räätälöityjä ei -tutkintoon johtavia lisäkoulutuksia silloin, kun tutkintotarjonta ei vastaa yrityksen osaamistarpeeseen. Koulutuksen järjestäjän palveluvalikossa oppisopimuskoulutus on toiminut työkaluna, jonka avulla on voitu laajentaa mahdollisuutta palvella myös niitä yritysten tarpeita, joihin omien oppilaitosten koulutustarjonta ei vastaa. Oppisopimuskeskus on voinut ostaa palveluja muilta koulutuksen järjestäjiltä ja näin turvata alueen yrityksille koulutuksen saatavuuden. Yritysten aikaa on säästynyt, kun heidän ei ole tarvinnut itse kartoittaa missä, milloin ja kuka koulutusta järjestää. Oppisopimuskeskus on myös neuvotellut koulutuksen kustannukset yritysten puolesta ja näin on pidetty kustannusten kohoaminen kurissa.

Oppisopimuskeskukset ovat toimineet koulutuksen järjestäjän yhtenä luukkuna yrityksiin päin ja monissa paikoin tätä toimintamallia on jo laajennettu, kun on perustettu ns. työelämäpalveluita, joiden ydintehtävänä on työelämä-asiakkaan näkökulmasta helpottaa ja sujuvoittaa osaamisen kehittämisen palvelujen saatavuutta.

Oppisopimuskoulutus on ollut kysyntälähtöinen ja kustannustehokas tapa tuottaa elinkeinoelämän tarpeiden mukaiset koulutukset alueelle – nopeasti reagoiden ja ilman raskaita rakenteita. Tämän toiminnan tulee voida olla mahdollista myös tulevaisuudessa ammatillisen koulutuksen reformin jälkeen.

-Kaija Haapasaari

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *