TOP eli työssäoppimispaikat

Syksy on virallisesti alkanut ja sen huomaa viilenevistä päivistä, pimenevistä illoista ja siitä että me vaihdamme koululuokat työharjoittelupaikkoihin.

Jokainen meistä on etsinyt itselleen sopivan työharjoittelupaikan, joka vastaa omaa mielenkiintoaan ja jossa on mahdollista suorittaa tarvittavat tutkinnonosat. Työharjoittelu paikkoja on lähdetty etsimään lähettämällä kiinnostaviin työpaikkoihin sähköpostia, sekä soittamalla. Tässä koetellaan hermoja, kuin malttiakin, aivan kuin oikeaa työpaikkaa etsiessäkin. Toisilla tärppäsi heti ensimmäisellä yrittämällä, toiset ovat ottaneet yhteyttä moniin eri yrityksiin. Jokainen on kohdallaan puntaroinut minkälaisesta työssäoppimispaikasta saisi itselleen mahdollisimman hyödyllistä työkokemusta tulevaisuuttakin ajatellen. Työssäoppimispaikan kautta luodaan uusia verkostoja, joista voi olla hyötyä myös oikeaa työpaikkaa etsiessä myöhemmin.

Minne sitten olemme menossa?  Mahdollisuuksia on niin laajalti, että meidänkin TOP- paikat ovat hyvinkin erilaisia mm. vaatekauppoja, elintarvikekauppoja, isännöitsijä/vuokranvälitys firmoja, kylpylähotelli/liikuntakeskus palveluja yms. Kovinkin erilaisia, mutta jokaista yhdistää moninainen asiakaspalvelu.

Tutkinnot suoritetaan harjoittelujakson lopussa työpaikoilla, käytännössä arviointikeskustelussa, johon osallistuu sekä työnantajan, että opiston edustaja. Kukaan ei siis ole ’hengittämässä niskaan’ tutkinnossakaan vaan arviointi perustuu koko harjoitteluajan toimintaan.  Suurimman työn aiheuttanee tutkintosuunnitelman valmistelu, jossa yksityiskohtaisesti kuvataan eri työvaiheet ja varmistetaan, että opiskelija on perehtynyt ja ymmärtänyt tutkinnon vaatimat tavoitteet.

Syksyn sumuisten aamujen takaa meille kaikille kirkastuu valoisa tulevaisuus.

Värikästä ja aktiivista Syksyä kaikille!

Toivottavat Oona ja Katja

P.S. Tämä kirjoitus on tehty Word-Onlinessa. Olimme kumpikin omassa kodissamme ja työskentelimme yhdessä netin yli. Samalla hoitui aamukahvin nauttiminen ja koulutukseemme kuuluvan digitaalisuuden hyödyntäminen.

Päivä Puustellin hyvän työn kylässä

Pääsimme luokan kanssa 25.8.  tutustumaan Puustellin hyvä työn kylään. Lähdimme heti tositoimiin ja aloimme kuvailemaan tuotteita, joita he itse täällä valmistavat. Onneksi suomen saa oli jälleen suotuisa ja pääsimme kuvailemaan tuotteita kesäisissä maisemissa.

Puustellista löytyy myös pieni puoti, jossa myydään itsetehtyjä tuotteita, esim. puusta, metallista ja lasista.

Tutustuimme Puustellin ihastuttavaan Puotiin, missä myydään oman talon käsintehtyjä tuotteita.

– Roope

Töihin joskus?

Tavoitteena meillä kaikilla on koulun päätyttyä ensi vuonna päästä töihin. Työpaikan saamiseksi kuitenkin joudumme tekemään töitä. Tämä tarkoittaa vapaiden paikkojen etsimistä, hakemusten ja ansioluetteloiden tekemistä (muokkaamista työpaikkakohtaisiksi), haastattelutilanteita ja sitten toivottavasti kaiken tämän jälkeen lopussa odottaa työpaikka. 

Tämä kaikki on kilpailua ja itsensä markkinointia työpaikoille. Olemme harjoitelleet tätä tunneilla viimeisen parin viikon aikana. Koulun tarkoituksena ei ole heittää meitä kylmään työmaailmaan ilman harjoitusta. Onneksi. 

Erityisesti hakemusten ja ansioluetteloiden tekemisessä on meitä tukeneet tunnit, joilla opettelemme käyttämään Word-kirjoitusohjelmaa. Näin pystymme luomaan yksilöllisiä ansioluetteloita, jotka toivottavasti erottuvat massasta edukseen – väreillä ja muodoilla voi leikkiä vapaammin ja tuoda jo ulkoasulla persoonaa esille. Kannattaa katsoa ja kokeilla myös Canva.comin CV-, ja käyntikorttimalleja.

Paula ja Auri

Luvan kanssa facebookiin

Facebook on enemmän tai vähemmän osana jo 2,8 miljoonan suomalaisen elämää. Siksi se onkin loistava markkinoinnin, asiakaspalvelun ja tiedottamisen kanava yrityksille, joiden asiakkaat ovat siirtyneet digiaikaan.

Tulevaisuudessa työnkuvaamme merkonomeina voi kuulua somekanavien päivittämistä ja asiakaspalvelua niissä, joten miksi sen mahdollisuuksiin ei perehdyttäisi jo opintojen aikana. Facebookin käyttö yrityksen markkinoinnissa -kurssilla perehdyimme mitä some on, sen taustaan, profiloitumiseen, yrityksen saamiin hyötyihin sekä siihen, kuinka itse palvelua käytämme. Lopuksi teimme Facebookin käyttöön, ehtoihin ja turvallisuuteen sekä mainontaan liittyviä ryhmätöitä. Facebook todella on vaikuttava kanava, mikäli sitä osaa käyttää oikein!

Kati

 

Back to school

Heipodei!

Kesäloma on nyt lusittu ja oli taas aika palata takaisin pulpettiin. Oli kiva nähdä luokkatoverit pitkästä aikaa, ja kuulla miten kaikilla oli kesä mennyt. Ensimmäiset koulupäivät olivat aika rentoja, mikä oli kiva näin loman jälkeen ettei heti lähdetty puurtamaan hiki hatussa.

6vkon päästä meillä alkaa työssäoppimisjakso, joten kävimme ensimmäisinä päivinä läpi työssäoppimispaikan valintaan liittyviä asioita. Pikku hiljaa alkaa kaikilla olemaan mielessä muutamia sopivia top-paikkoja, joihin voisi hakea. Ensimmäinen top-jaksomme kestää n.10vko ja tuona aikana meidän tulisi tehdä vähintään kaksi näyttöä valituista tutkinnonosista.

Tsemppiä kaikille syksyn opiskeluihin!!

xoxo Saara ja Jenna

Milloin tälläisestä viisaudesta tulee trendikästä työpaikoilla?

Viisaus – tuo tuhat kertaa helpompi sana kuin se mitä normaalisti käytän: tunteet.

Mutta jatka silti lukemista sillä “kyky tarkastella asioita monesta näkökulmasta” on yksi keskeisiä viisauden piirteitä kuten selviää tutkija Eeva Kallion haastatteluista (HS 12.1.17 ja Yle 22.1.17)). Innostuin kirjoituksista aivan valtavasti sillä aihe kuulostaa niin paljon siltä mistä minäkin puhun – tunneluennoillani.

Tärkeitä aiheita tunnetyöskentelyssä on mm.:

  • Oman itsensä tunteminen, syvä itseymmärrys, tunne-elämän tasapaino. Kyky kohdata negatiivisia tunteita ja asioita.
  • Omaan hiljaiseen tietoon pysähtyminen ja siihen luottaminen – kirjatiedon lisäksi.
  • Vaatimattomuus ja nöyryys elämän edessä henkseleiden paukuttelun sijaan, vahvuus myöntää “en tiedä” ja tiedostaa oma rajallisuus.
  • “Onpa mielenkiintoista, kerro lisää” usein automaattisen ja tiedostamattoman tuomitsemisen, johtopäätösten, pikaleimojan ja ennakkoluulojen sijaan.
  • Kyky olla epävarmuudessa, epätietoisuudessa ja hetken aikaa ilman päätöstä.
  • Kyky katsoa kauas, pyrkiä eettisyyteen ja hyvään.

Hyvin samoja asioita mitä Eeva Kallion viisautta käsittelevässä tutkimuksessa ilmeni. Hän tiivistää sen haastattelussa kauniisti:

”Mielestäni viisaus ilmenee myös kaukokatseisuutena, kykynä sietää sekä kielteisiä että myönteisiä seikkoja ja kokemuksia. Viisaalla on yhteistä etua korostavat arvot, tilannetajua ja syvää itseymmärrystä, jolloin hän kykenee näkemään omat kielteiset puolensa niiden kivulloisuudesta huolimatta. Se on tietynlaista nöyryyttä elämän edessä.”

Mutta miten teemme tälläisestä viisaudesta trendikästä työpaikoilla? Miten teillä menee viisauden suhteen? Voidaan tehdä testi ja voit miettiä mitä vastaisit näihin kysymyksiin.

  • Voiko teillä töissä sanoa: “en tiedä”? (Vai vedetäänkö heti johtopäätös, että et osaa/kykene? Tai rupeaako joku heti pätemään omalla paremmudellaan?) (Kyky sietää epävarmuutta)
  • Pysähdytäänkö teillä keskustelemaan? Onko kaikilla oikeasti puheenvuoro, kuunnellaanko heitä mielenkiinnolla ja arvostaen? Vai onko päätös tehty jo? (Tiedon suhteen nöyrä)
  • Voiko teillä keskusteluissa sanoa muutakin kuin “faktoja”, lineaarisia ja loogisia argumentteja? Onko tilaa lauseelle kuten: “Minusta tuntuu…”?Väheksytäänkö sellaistä tietoa vai saako se olla yksi osa argumentointia? (Kyky hyödyntää hiljaista tietoa)
  • Katsotaanko teillä isoa kuvaa vai onko sanasto enemmänkin kvartaali, tulosluvut ja hyöty nyt? (Kaukokatseisuus) (pyrkimys yleiseen hyvään)
  • Saako teillä nauraa, hullutella tai vitsailla? Leimataanko se epä-ammattimaisuudeksi tai höpötykseksi? Entä saako teillä olla hiljainen seinäruusu? Leimataanko se teillä vaikka draivittomuudeksi, innottumuudeksi tai ei-nälkäisyydeksi? (Erilaisuuden ymmärtäminen)

Paine olla samanlainen kiteytyi myös hienosti Eeva Kallion haastattelussa:

“On loukkaus ihmisen narsismia kohtaan, että on olemassa erilaisuutta. Ihmiset haluavat olla omahyväisen tyytyväisiä siihen, että ovat oikeassa. Erilaiset mielipiteet herättävät voimakkaita tunteita, koska kukaan ei halua uskoa, että on väärässä ja rajallinen”.

Kuinka paljon hyvää ja mahtavaa potentiaalia meillä nukkuu käyttämättömänä ja piilotettuna työpaikoilla vain siksi, että tutkimuksessa kuvatun kaltainen viisaus tuntuu liian kenties liian avoimelta? Haavoittuvaiselta? Heikolta? Erilaiselta? Mutta kuten useat tunnetutkimukset todentavat, kuvatut piirteet ovat portti yritysjohtajilta ja työntekijöiltä mm. paljon vaadittuun luovuuteen. Kuten artikkeli Harvard Business Review:ssa (12/2014) kuvasi minusta kauniisti tulevaisuuden työtä (jätän tekstin alkuperäiselle kielelle):

”In the human economy, the most valuable workers will be hired hearts. The know-how and analytic skills that made them indispensable in the knowledge economy no longer give them an advantage over increasingly intelligent machines. But they will still bring to their work essential traits that can’t be and won’t be programmed into software, like creativity, passion, character, and collaborative spirit—their humanity, in other words. The ability to leverage these strengths will be the source of one organization’s superiority over another.”

Tehdään yhdessä tälläisestä viisaudesta – ja tunneälystä ja erilaisuudesta – trendikästä meidän työelämässä.

https://www.linkedin.com/pulse/milloin-t%C3%A4ll%C3%A4isest%C3%A4-viisaudesta-tulee-trendik%C3%A4st%C3%A4-camilla-tuominen?trk=v-feed&lipi=urn%3Ali%3Apage%3Ad_flagship3_feed%3BQzJXM%2FqS9XWDK%2FpW%2By7FnQ%3D%3D

 

Asiakaspalvelulla tulosta

Tällä viikolla olemme opiskelleet miten tärkeää asiakaspalvelu on yrityksen menestymisen kannalta. Suomessa elää sitkeästi myytti että emme osaa palvella asiakasta, olemme murtaneet tätä myyttiä tunneilla ja miettineet miten asiakasta voi palvella paremmin. Oheisella yle areenasta löytyvällä videolla Maaretta Tukiainen löytää esimerkkejä erinomaisesta palvelusta, mutta myös parantamisen varaa.  http://areena.yle.fi/1-2858352

Juhannuksen lähestyminen merkkaa myös kohta loman alkua, ensi viikko painetaan vielä etähommia, mutta heinäkuun luokkamme lomailee.

Hyvää kesää toivottavat Atte ja Mikko

 

Yrittäjä, sosiaalisoidu!


Mobiili ja markkinointi

Löytyi mielenkiintoinen artikkeli Otavamedian Media Cafén sivuilta:

”Mobiilien hyötypalveluiden käytön lisäksi älypuhelimen seurassa viihdytään useita tunteja ja älypuhelimen näyttö täyttää niitä hetkiä, jolloin ennen olisi esimerkiksi katseltu ulos bussin ikkunasta tai luettu kirjaa riippukeinussa. Yhä useampi myös dokumentoi arkeaan älypuhelimella otettujen kuvien kautta ystävilleen Instagramissa tai Facebookissa. Kuluva vuosi 2017 näyttää vahvasti olevan myös se vuosi, jolloin suomalaiset uskaltautuvat kokeilemaan älypuhelintaan ostosten tekemiseen sekä myös mobiilisti maksamiseen. ”

Lue koko artikkeli:

http://blogi.otavamedia.fi/media-cafe/vierasblogi-mainostaja-huomioithan-mobiilin-mainosympariston-mahdollisuudet

Digiloikka työelämään