Viimeinen viikko

Viimeinen viikko

 

Viimeisen viikon olin töissä päivittäistavaran puolella. Tällä puolella asiakaspalvelun osuus jäi vieläkin vähäisemmäksi. Asiakaspalvelu oli huomaamatonta asiakaspalvelua. Minulle sanottiin, että se on huonoa asiakaspalvelua, jos tavara ei ole hyllyssä. Toki korostettiin, että asiakkaita tulisi tervehtiä. Itseltä ainakin tervehtiminen unohtui usein kiireen takia. Oli kiire hyllyttää tavaraa tyhjille paikoille, asiakkaat tuntuivat vain olevan tiellä. Joskus harvoin asiakkaat keskeyttivät anteeksipyydellen työni ja kysyivät jonkun tavaran paikkaa hyllyssä. Silloin keskeytin työni ja lähdin auttamaan häntä tavaran löytämiseksi. Tällä viikolla näin, mitä kaupan alan työ on kiireimmillään ja ehkä pahimmillaan. Tavoitteena oli saada mahdollisimman äkkiä tavara hyllyyn. Työntekijät ovat aika kovilla varsinkin kiireisimpinä aikoina.

FullSizeRender

Hyllytin paljon avasi näkökulmaa, mitä kaupan peruskaupan työ on isossa marketissa. Paistopisteella työ alkaa jo klo 6 ja lihaosastolla, perushyllytystä. Vastaavat töissä aamuisin. Hyllyttämisen jälkeen tekevät tilauksia ja silloin kun aikaa löytyy. Opon työhön näkökulmaa, mitä kaupan alan työtehtävät ovat. Voi ohjata opiskelijaa pohtimaan tarkemmin, minne haluaa työllistyä. Haluaako perushyllytykseen, sopii joillekin. Haluaako myyjäksi, sopii joillekin. Tietää paremmin, missä kaupan alan tehtävissä on enemmän myyntiä esim. Kodin Terrassa rautakaupan tyyppisissä paikoissa. Pitää perehtyä kaupan tai myymälän ideologiaan, liikeideaan esim. Prismassa liikeidea on olla itsepalvelumyymälä, nopeasti kaupasta pois. Jos haluaa myyjäksi, niin paremmin sopii esim. Gigantin, Expertin, Halosen tapaiset liikkeet, jos tartutaan heti asiakkaaseen kiinni. Pienemmissä marketeissa myyjän tehtävät ovat myös hieman monipuolisempia, kun ollaan kassalla, hyllytetään välissä, tehdään mahdollisesti itse tilauksia.

Prisma 3

Isommassa marketissa on enemmän mahdollisuuksia tehdä tiimityötä esim. Hyllyttämisessä, tehdään porukalla esim. Pakasteiden purkua. Isommassa myymälässä on sekä myyjiä että saatavuusvastaavia, jotka tekevät myyjän tehtävien lisäksi tilauksia. Kodin Terrassa keskityttiin asiakkaaseen, Prismassa oltiin huomaamattomia asiakaspalvelijoita. Erityisesti päivittäistavarapuolella asiakaspalvelu rajoittui vain tervehtimiseen, sekin unohtui välillä, kun oli niin kiire. Tätä puolta voin korostaa opiskelijoiden ohjaamisessa eli voin paremmin kertoa heille, miten asiakaspalvelutehtävät vaihtelevat eri kaupanalan tehtävissä. Toisaalta ymmärrän paremmin myös sen, että kaupanalallakin on etenemismahdollisuuksia esimerkiksi Prisman ja Kodin Terran johtajat olivat käyneet Keskimaan esimieskoulutuksen ja työllistyneet sitä kautta tehtäviinsä.

Prisma 4

Kaupan alalla työskentelee aika paljon merkonomeja, joten koulutus on hyvä pohja työllistyä. Asiakaspalvelutyötä löytyy paljonkin kaupan alalta, mutta löytyy myös työpaikkoja, jossa voi keskittyä pelkästään suorittavaan työhön. Tällaiset tehtävät sopivat varmasti osalle opiskelijoista. Pystyn tämän kokemuksen jälkeen paremmin ohjaamaan opiskelijaa omien vahvuuksien kautta pohtimaan sitä, mihin paikkoihin hän haluaisi työllistyä. Jos saa vakituisen työpaikan kaupasta, niin varsinkin isommissa ketjuissa työpaikan pysyvyys on toistaiseksi melko varmaa. Työtehtäviä voi myös yrittää vaihtaa ketjun sisällä, joten tämä tuo myös vaihtelevuutta työhön. Ketjuilla on myös omia koulutuksia, joiden kautta voi hankkia lisäpätevyyttä. Pienemmissä myymälöissä työ on taas enemmän asiakaspalvelua ja asiakkaan kohtaamista. Voin paremmin ohjata opiskelijoita pohtimaan jo opintojen aikana omia vahvuuksiaan. Merkonomien mahdollisuudet työllistyä ovat siis paljon laajemmat kuin pelkästään kaupan kassalle ja kaupoissakin työt vaihtelevat.

 

Kuuden viikon jakso on ollut itselle todella antoisa. Jakso on antanut näkökulmaa siihen, miten erityyppisiä asiakaspalvelutehtäviä löytyy jopa kahdesta eri myymälästä. Rautakaupassa korostuu tuotetuntemus ja myyntiosaaminen ja myyminen on kokonaisvaltaisempaa, tavaratalossa taas tärkeintä on nopeusta ja fyysinen kunto ja tavaroiden laittaminen hyllyyn. Kullakin kaupalla on myös oma ideologinsa tai perustehtävänsä. Tavaratalo on itsepalveluliike, rautakaupassa itsepalvelu ei taas toimi. Sitäkin puolta on yritetty tuoda rautakauppaan, mutta asiakkaat haluavat palvelua. Jakson annista jäi todella paljon itselleni pohdittavaa ja antoi uutta virtaa tehdä omaa työtä. Ammatillinen osaamiseni on nyt vahvempaa kuin aikaisemmin. Tästä on hyvä jatkaa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *