Neljäs viikko

Neljäs viikko

Aloitin Prismassa työskentelyn kassalla. Peruskassatyöskentely oli jo tuttua Kodin Terrasta. Asiakasvirta kassalla on vain paljon vilkkaampaa. Aloitin kassalla klo 8 ja melko pian asiakkaita alkoi tulemaan maksamaan ostoksensa. Aluksi piti etsiä mistä koodit löytyvät, mutta melko pian alkoi hahmottumaan tuntuma koodien löytymiseen. Tärkeintä oli tervehtiä asiakasta ja olla ystävällinen ja työskennellä nopeasti. Olin kaksi päivää kassalla ja siinä jäi tuntuma, että asiakkaat eivät halua enää kassalla jäädä juttelemaan. Poikkeuksia toki löytyi, mutta suurin osa vaati, että työskentely hoidetaan mahdollisimman nopeasti, tervehtivät ystävällisesti ja odottivat tervehtimistä kassalla. Kassa tuntuu olevan viimeinen paikka, jossa voi välittää asiakkaille hyvän kokemuksen ystävällisestä asiakaspalvelusta.

 

Parin kassatyöskentelyn jälkeen itselle jäi sellainen olo, että olen tehtaassa työssä, yhtenä koneen osana. Kassatyöskentely tuntui kaikista kiireisimmiltä ja tehostetuimmalta työltä. Kuulinkin, että kassojen asiakasvirtaa seurataan erilaisilla mittareilla ja työntekijät saavat säännöllisesti palautetta työtehostaan. Joku työntekijä oli siirretty kassalle myymälän puolelta vastoin hänen tahtoaan. Jotkut työntekijät kyselivät minulta, minne kannattaisi hakea opiskelemaan. Osa työntekijöistä taas tuntui pitävän työstään ja kiireisestä tekemisestä. Osa kassatyöntekijöistä työskentelee välillä myymälän puolella, jolloin he saavat hieman vaihtelua työhönsä.

Tauolla huomasin melko usealla työntekijälle valitusta työstä tai hieman negativiista viestiä työnantajasta. Esiin tuli tilanne, että työntekijöitä oli otettu henkilöstövuokrausyrityksestä vaikka osalla työntekijöistä tunnit ovat vajaita esimerkiksi vakityöntekijällä oli 5 tunnin päivä ja vuokratyöntekijällä 7 tunnin päivä. Tämä aiheutti ymmärrettävästi negatiivista ilmapiiriä työntekijöiden keskellä. Muuten itselle välittyi kuitenkin positiivinen kuva työntekijöiden moraalista tehdä töitä.

Kassalla tauot olivat tiukasti määriteltyjä. Jos sinulla oli 7,5 tunnin päivä, niin sinulla oli kaksi 15 minuutin taukoa ja yksi puolen tunnin tauko. Tauon pituutta seurattiin tarkasti. Kassalla oli ns. tauottajia, jotka tulivat päästämään sinut tauolle. Kassalla korostui työn hetkisyys. Jos kassalla sattui joku poikkeustilanne, johon tarvitsin apua, niin ihmiset tuntuivat hermostuvan melko äkkiä. Mietin, että onko ihmiset vain totutettu siihen, että palvelu on nopeaa eikä tarvitse hirveästi jonotella. Prisman ideologia on olla itsepalvelumyymälä. Tämän huomasin, kun olin loppuviikon myymälän puolella.

Siirryin loppuviikoksi myymälän puolelle käyttötavarapuolelle. Minulle esiteltiin lyhyesti käyttötavarapuolen osastot. Käyttötavarapuolella työskentely on perushyllytystäi, mutta asiakaspalvelutilanteita syntyy samalla, kun hyllyttää tavaraa. Hyllytys keskeytyi usein, kun asiakas tuli kysymään missä tuote löytyy. Muutamia myynti tilanteita myös syntyi ja pääsin esittelemään salibandy mailoja. Kun olin tuonut asiakkaan tietyn tavaran luokse jäi hetkeksi seisomaan asiakkaan viereen tarjotakseni apua. Usein asiakas kuitenkin sanoi, että pärjään tästä eteenpäin.

Myyntitilanteet jäivät siis melko vähäiseksi. Tuotealuevastaava selittikin minulle, että usein aamuvuorossa aika menee tuotteiden hyllyttämiseen, mutta iltavuorossa on enemmän aikaa palvella asiakkaita. Kun minulle jäi aikaa, niin kävelin hyllyjen välissä ja välissä ja tutkin tuotteita ja esille panojen kuntoa. Kuitenkin hyvin pian toinen myyjä tuli kyselemään minulta, onko minulla tekemistä. Ei ollut ja hän pyysi minua hyllyttämään tavaraa. Itselle jäi sellainen kuva, että myyjät odottavat toisiltaan hyllyttämistä, vaikka tavaraa oli vielä riittävästi saatavilla. Tosin asiakasnäkökulmasta on tärkeää, että tavaraa on jatkuvasti hyllyssä. Laitoin sitten cd-levyjä hyllyyn. Jokaiseen tietynhintaiseen cd-levyyn piti laittaa hälytin ja tämä vei aikaa. Muissa tavaroissa jokaiseen yli 30 euron tuotteeseen pitää laittaa hälytin.

Kun taas olin asiakkaiden saatavilla, niin minulle tuli heti monta kysymystä tuotteista. Käyttötavara puolella tarvetta olisi myyjille jotka eivät koko ajan hyllytä. Tosin hyllyttäessäni tavaraa minulle tuli monta kysymystä tuotteista ja hyllyttäminen jäi kesken.

 

Tavara haetaan siis varastosta, jossa ne on tuloutettu saldoon. Osan tavaroista joutuu kuitenkin vielä tulouttaa saldoon pikkolinkillä, koska ne ovat erikseen muiden tuotteiden joukossa. Varastossa ei ole erikseen varastomiestä niin kuin Kodin Terrassa. Kukin myyjä tulouttaa itse tavaran varastossa sitä mukaan, kun tuotteet tulevat varastoon. Ensi viikolla menen aikaisemmin kuormapäivänä töihin, joten näen silloin paremmin prosessin, jolla tuotteet tulevat varastoon ja miten ne vastaanotetaan. Prismassa oli käyttötavarapuolella kaksi tuotealuevastaavaa, jotka pitävät huolta siitä, että tavaraa on riittävästi hyllyssä. He voivat neuvotella joitakin tuotteita ketjuvalikoiman ohi, mutta tilaustuotteita on kuitenkin vähän verrattuna Kodin Terraan. Prismassa on siis käytössä vain kassajärjestelmä, jonka kautta suurin osa tuotteista tulee automaattitilauksena. Aina saldot eivät kuitenkaan täsmää ja joitakin tuotteita pitää tilata manuaalisesti.

 

Tältä viikolta jäi mieleen kassatyöskentelyn tehdasmaisuus. Itse myymälä työstä jäi myös sama kuva. Työntekijät laittavat mekaanisesti tavaroita hyllyyn ja hakeva varastosta uutta. Tosin vaihtelevaa poikkeusta tuovat asiakkaiden keskeytykset. Aina, kun palveli asiakasta sai palkaksi kiitoksen. Tästä tuli itselle hyvä mieli. Mutta jos tein kiireisenä tuotteiden hyllyttämistä, niin asiakkaat pyrkivät ensin itse löytämään tuotteen. Jos kävelin hyllyjen välissä korjaten tuotteita oikeille paikoille, niin minut keskeytettiin useammin. Kyselin monelta myyjältä heidän pohjakoulutustaan. Suurimmalla osalla oli merkonomitutkinto, mutta muutamalta löytyi myös tradenomitutkinto. Joku myyjä teki oppisopimuksella merkonomitutkintoa. Prisman työntekijät olivat pääasiassa naisia, toisin kuin Kodin Terrassa. Ensi viikolla jatkan käyttötavarapuolella ja siirryn loppuviikosta päivittäistavara puolelle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *