Kotimatka alkaa

Perjantaina aamutuimaan junailimme itsemme Bridgwaterista Bristolin kautta Lontooseen. Jätimme Paddingtonin asemalle säilytykseen matkalaukut ja suuntasimme sight seein ajelulle Lontoon nähtävyyksien äärelle. Bussissa matkustelimme lähes kolme tuntia ja emme edes jääneet tarkastelemaan yhtään kohdetta tarkemmin. Se olisi ollut mahdollista jos olisi ollut enemmän aikaa. Hotellimme oli Heatrown lentokentän lähellä, joten menimme ensin lentokentälle suoralla express junalla josta otimme taksin hotelliin. Lämmin kylpy kruunasi päivän hotellilla.

Lauantaina oli aikainen herätys sillä tilasimme taksin jo 6.30. Onneksi lento oli aamupäivällä ja pääsimme sujuvasti lentokentällä turvatarkastusten läpi. Aamupalalle ja viimeisille ostoksille jäi hyvin aikaa. Kone lähti ajallaan 10.20. Pääsimme komeasti isolla Jumbojetillä joka normaalisti lentää mannerten välisiä lentoja. Jyväskylän lentoonkin jäi juuri mukavasti aikaa siirtyä terminaalista toiseen. Kotona iltauutisista nähtiin mikä sotku ja jonotus oli iltapäivällä Heatrown kentällä. Onneksi olimme jo kotona.

Junalippuja ja kaupungin kartoitusta

Päiväohjelmien sekaannuksen vuoksi tänään meillä oli omatoiminen tutustumispäivä Bridgwaterin kaupunkiin. Aamulla kävimme ostamassa junaliput huomiselle päivälle. Tämä on niin pieni paikka, että juna-asema menee kiinni jo klo 14. Loppupäivän nautimme auringosta ja tutustuimme kaupungin nähtävyyksiin.

Kahviloita joen varrella

Hotellimme on vanha pappila, joka on rakennettu 1900 luvulla. Hotelli sijaitsee kaupungin keskustassa ja molemmilla puolilla on kirkot.

Hotellimme

Huomenna matka jatkuu Lontooseen ja sieltä lauantaina kotiin.

Bridgwater

Tällainen koulu meitä odotti aamulla.

Bridgwater &Taunton College

Ensin olimme yhteisessä tapaamisessa, jossa esiteltiin oppilaitosta ja kerrottiin meidän päivän ohjelma.

Bridgwater & Taunton College

Kirsin päivä jatkui seuraamalla opetusta, joka liittyi media make up ja beauty linjoihin. Tänään koululla oli tutustumispäivä lähialueen opiskelijoille ja heidät jaettiin kiinnostuksen mukaan luokkiin. Media make up tutustujat pääsivät suunnittelemaan fantasiameikkiä ensin paperille ja sitten tekivät sen naamariin. Ruokailun jälkeen he tekivät lateksista katkenneita sormia. Beauty tutustujat opettelivat toisilleen manikyyrin.

Media make up tutustujien päivän ensimmäinen tehtävä

Tällaisia luokkia on kolme täällä

Luovaa meikkausta pääsin myös seuraamaan. Nämä opiskelijat olivat tason kaksi opiskelijoita. Päivän lopuksi olin vielä seuraamassa tason kolme media make up opetusta. He tekevät kaiken rekvisiitan itse. Tänään oli vuorossa hirviöt.

Täällä hirviöt valmistuu

Pirkon päivä alkoi tutustumalla varhaiskasvatuksen opettajan johdolla tiloihin, jossa varhaiskasvatuksen opetus tapahtuu. Lisäksi kurkistimme alueen päiväkotiin, jossa lapset ovat lähinnä henkilökunnan ja opiskelijoiden lapsia. Oppilaitoksella oli tänään yläkoululaisten tutustumispäivä, jossa esiteltiin sosiaali- ja terveysalan koulutusta. Tiedollisen informaation lisäksi oli lyhyitä toiminnallisia tuokioita.

Askartelua taikataikinalla
Koulun avot

Iltapäivällä siirryin Tauntonin kampukselle, jossa lounaan jälkeen vierailin kolmannen vuosikurssin opiskelijaryhmässä. Tunnin aiheena oli luovuus. Oppitunnin lopuksi opiskelijat kyselivät Suomen varhaiskasvatuksen ja peruskoulun järjestelmistä.

Tauntonin päärakennus

On aika hyvästellä Mansfield

Aamulla kun heräsimme, kuulimme aamun tv uutisissa surullisen uutisen. Manchesterissä oli tapahtunut terrori-isku, jossa nuoria oli kuollut. Uutinen tuli aika läheltä ja pysäytti taas miettimään, että mitä vain voi tapahtua ja missä vain.

Kirsin päivä olikin tänään lyhyempi kuin muut päivät, koska meillä oli Pirkon kanssa matkustusta tiedossa. Päivän ohjelma myös hieman muuttui. Ryhmä, jossa minun piti olla, olikin jossain muualla. Pääsin seuraamaan jalkahoidon ja käsihoidon harjoittelua. He laittavat jalkanaamion kanssa ihanat lämpötossut, jotka kytketään johdolla seinään. Käsihoidon he tekevät perinteisen kylvyn kanssa ja hiekkapaperiviilalla muotoillaan kynnet.

Osa harjoitteli myös ripsien taivutuksia. Ripsien taivutukset he tekevät rullilla. Opiskelija taivutti ripset rullaan omilla sormilla, me käytämme kuitenkin jotain apuvälinettä. Ihanat ”ammattinaiset” taas auttoivat aamulla, jokainen omaa tiimiänsä. Heillä on oma ryhmä ja opettaja, jota he auttavat. He helpottavat kyllä opettajan työtä kovasti.

Näiden päivien aikana olen näyttänyt tekemääni videota meidän tiloista ja koulusta. Tilamme ovat saaneet kiitosta valoisuudesta ja puhtaudesta. Meidän tiloissa voisi myös olla meidän arvot seinällä, niin kuin heillä on täällä joka luokassa.

Päivä päättyi hyvästeihin. Annoin ihanille opettajille pienet Lumenen tuotekassit.

Tässä koulu, jossa olen seurannut hius- ja kauneusalan opetusta

Vision West Nottinghamshire Collage

Pirkko kävi Kadrin kanssa pikavisiitillä Priestsic Primary Schoolissa, jossa yksi lapsiryhmä oli aina kolme tuntia päivässä ja sitten vaihtui taas uusi ryhmä.

Päivän päätteeksi lähdimme kohti Bridgwateria, jossa on meidän seuraava tutustumiskohde. Matka olikin melkoinen seikkailu, ensin taksilla Nottinghamiin ja sieltä kolmella junalla Bridgwateriin. Seikkailun jälkeen saavuimme maaseudulle, jossa lehmän lanta tuoksuu. Mitähän huominen tuo tullessaan?

Bridgwater rautatieasema keskellä maaseutua, ei takseja, ei kylttejä missä kaupunki on, asema suljettu

Valmennusta ja palvelutaloja

Kirsin toinen viikko alkoi UK Skills valmennuksen merkeissä. Opiskelijoita on valmennuksessa kuusi ja he harjoittelevat aina maanantaisin eri kokonaisuuksia. Päivän päätteeksi heillä on vielä tunnin teoriatuokio aiheeseen liittyen. Tänään aiheena oli geelikynnet. Yhdeltä opiskelijalta puuttui malli ja hän kysyi, voisinko olla hänen mallinsa. Ja enhän minä voinut kieltäytyä. Nyt vain tuli hieman pitkä matka kynsien huoltoon! Ja mitähän nämä kynnet tykkää rakennustöistä?

Ei täydellinen lopputulos, mutta ihan hyvä. Ja miten vanhalta mallin iho näyttää

Samalla kun seurasin valmennusta, näin miten heidän ”ammattinaiset” laittavat luokkaa kuntoon seuraavaa opetustuokiota varten. Luokassa oli alkamassa seuraavaksi vahauksen opetus ja ”ammattinainen” toi välineet luokkaan ja laittoi hoitopaikalle vahat lämpenemään. Olispa aika ylellistä!

Hius-ja kauneuspuolen odotustila

Pirkon päivä alkoi kymmeneltä henkilöautokyydillä Sarahin kanssa vierailulla vammaistenpalvelutaloon, joka sijaitsi Alfretonissa. Talo on Leonard Cheshire säätiön ylläpitämä. Säätiön rahoitus perustuu pitkälti lahjoituksille. Työskentelimme hetken asiakkaiden kanssa askarrellen kortteja.

Kävimme lounaalla, jonka jälkeen vuorossa oli vanhusten palvelutalo. Palvelutalossa asuvat vanhukset olivat lähinnä dementikkoja. Talossa toimi myös päiväkeskus lähialueen vanhuksille. Molemmissa paikoissa oli ihanat puutarhat ja mahdollisuudet ulkoilla.

Sunnuntaina oli vuorossa Derby

Kadri suositteli meille vierailua Derbyssä. Derby ei ollutkaan kovin helposti saavutettavissa. Istuimme paikallisessa bussissa kilinän ja kolinan keskellä 1,5 h suuntaansa. Kaupungin keskusta vaikutti viihtyisältä ja ostoskeskus oli uuvuttava. Ravintoloita ja kauppoja löytyi joka makuun. Päivän kruunasi live musiikki pubissa.

Taidetta ja historiaa Nottinghamissa

Päivä alkoi tutustumalla Nottingham Contemporary museoon. Eilen perjantaina avautui kaksi näyttelyä Lara Favaretto ja Wu Tsang. Favaretto on italialainen taiteilija. Tämä oli hänen ensimmäinen toistaiseksi suurin Englannissa avautunut näyttely.

Taidetta autopesulasta by Lara Favaretto

Tsangin näyttely oli myös ensimmäinen hänelle Englannissa. Näyttelyssä oli filmi ja video installaatiot, jossa hän työsti ihmisten välisiä suhteita kielen, ilmaisun ja politiikan välillä.

Näyttelyn voimauttavan kokemuksen jälkeen meille tuli tarve käydä kirkossa nauttimassa lasilliset viiniä.

Viinilasillisen jälkeen tie johti Nottinghamin linnaan, jossa oli tarjolla taidetta ja historiaa.

Matkalla tapasimme myös Robin Hoodin.

Linnareissun jälkeen surffasimme suuren ostoskeskuksen läpi takaisin bussiin ja kotimatkalle.

Viimeistä viedään tällä viikolla

Kirsin päivä alkoi asiakaspalvelussa. Tänään olikin hieman pienempi ryhmä työskentelemässä asiakaspalvelussa. Tunnelma luokassa on hyvä, jokainen opiskelija tietää mitä tekee. Ja miten ihanan kohteliaita he ovat sekä asiakkaille että toisilleen.

Täällä on vain yksi ainut jalkahoitopaikka, ja siinä tehdään ylellinen jalkahoito. Jalkahoidon tekeminen poikkeaa hieman meidän tekemästä hoidosta, koska he eivät käytä scalpelia ollenkaan. Ylellinen jalkahoito on kuin manikyyri kuorinnalla, hieronnalla ja naamiolla tai parafiinilla, niin kuin he sanoivat.

Ylellinen jalkahoito tehdään tässä tuolissa

Jalkahoito on oikeastaan kuin manikyyri ja siitä hoidosta nautitaan tässä.

Ja jalkahoito tällaisella paikalla

Ja onhan täällä tuttu G5-hierontalaitekin. Kolmannen tason opiskelijat tekevät asiakaspalvelussa paljon vartalohoitoja ja hierontoja. Itse sain tänään iltapäivällä olla myös asiakkaana kokovartalopakkaushoidossa. Todella hyvä kokemus ja kokonaisuus. Sain hyviä vinkkejä ja uusia näkökulmia itselleni opetukseen, valmennukseen sekä siihen miten tehdään hyvä asiakaspalvelukokonaisuus.

Pirkko oli koko päivän erityistä tukea tarvitsevien lasten oppilaitoksessa. Ryhmä oli erityisesti kuvalliseen ilmaisuun suuntautunut kohtuullisen hyvänkuntoisten nuorten ryhmä. Opiskelijat tekivät omien oppimistavoitteidensa mukaisesti erilaisia tehtäviä. Päivän päätteeksi rakensimme uuden näyttelyn liikuntasaliin.

Erityistä tukea tarvitsevien nuorten college

Tervetuloa taideluokkaan

Valmiina spray maalaamaan

Torstai oli toivoa täynnä

Tänään Kirsi oli seuraamassa harjoittelutuntia ja asiakaspalvelua. Harjoittelutunneilla opiskelijat saivat treenata sitä mihin kokivat tarvitsevansa harjoitusta. Tunnilla oli mukana eri tasolta olevia opiskelijoita. Opettaja oli koko neljä tuntia luokassa ohjaamassa opiskelijoita ja antamassa palautetta. Opettajalla on luokassa radiopuhelin, jolla hän kutsuu ns. ” apulaisen” paikalle tuomaan puuttuvia aineita tai muuta vastaavaa. Tuollainen apuri olisi aika kiva.

Iltapäivän olin asiakaspalvelussa. Opettajalla oli asiakaspalvelussa sekä tason kaksi että kolme opiskelijoita ja yksi neljännen tason opiskelija. Neljännen tason opiskelija oli ”apuopena”. Asiakaspalvelussa on hyvä meininki, kaikki tietää mitä tekee ja homma toimii. Opiskelijat kohtaavat asiakkaat tosi ystävällisesti ja kohteliaasti. Todella hyvä meininki.

Ja mikäs se täältä löytyikään

Pirkolla oli tänään vuorossa toisen opiskelijaryhmän tapaaminen ja ryhmä oli valmistanut tuntia varten kolme kysymystä/opiskelija Suomen varhaiskasvatuksen ja peruskoulun tiimoilta. Tunti vierähti nopeasti, opiskelijat olivat innokkaita ja ystävällisiä.

Iltapäivällä oli vuorossa vierailu päiväkotiin, jossa oli kolme eri-ikäisten lasten ryhmää. Alle kaksi vuotiaat olivat päiväunilla, kaksivuotiaat tekivät kupeilla leimasintyöskentelyä ja kolmesta neljään vuotiaiden ryhmä oli jo esikouluryhmä. Siellä leikittiin ja tehtiin vihanneksilla painantaa. Lapset menevät kouluun jo viisi vuotiaina.

Tänään onnistui junalippujenkin osto.

Ja taas sataa

Kirsin päivä alkoi suklaahieronnan opetuksella. Mallina minulla oli Kadri, heidän kv-koordinaattori. Opiskelijat, jotka olivat kanssani, olivat kolmannella tasolla ja opiskelivat spa-hoitoja. Suklaahieronta oli heistä miellyttävä ja hierontaliikkeet kiinnostivat. Lopetimmekin opetustuokion nauttimalla Fazerin sinistä.

Pirkolla oli vuorossa Suomen varhaiskasvatuksen ja peruskoulun järjestelmien esittelyä tason kolme opiskelijoille.

Lounaan sijasta kävimme Kadrin ja Sarahin kanssa kahvilla ja kakulla, josta päivä jatkui varjostamalla opetusta.

Itse olin seuraamassa hair and media make up opetusta toisella tasolla oleville opiskelijoille. Pirkolla oli tunnin tauko ja hän lupautui meikkimalliksi opiskelijalle. Valitettavasti aika ei riittänyt ja meikki jäi pahasti kesken, joten se piti ottaa pois.

Meikkituokiosta Kadri saatteli Pirkon erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden kuvaamataidon tunnille. Iltapäivän aikana Pirkolla oli mahdollisuus tutustua kahden eri ryhmän opetukseen. Opiskelijat olivat hyvin avoimia ja innostuneita. Heidän kanssaan oli helppo kommunikoida.

Vaikka vettä satoi, päätimme lähteä Mansfieldin keskustaan hankkimaan ensi viikon junalippuja. Bussilla matka kestää 10 minuuttia, mutta harmiksemme rautatieasema olikin mennyt kiinni, emmekä saaneet lippuja ostettua. Palasimmekin takaisin hotellille ruokailemaan.