Kielikurssilla Maltalla

Su 9.10.2016

Saavuimme sunnuntaina pitkän matkustusyön jälkeen väsyneinä Maltalle jossa kesähelteet hellivät meitä. Lentokentällä tapasimme jo pari mahdollista tulevaa kurssikaveriamme,  Virosta ja Sveitsistä. Majoituimme suhteellisen mukavaan ja kodikkaaseen Park Lanen hotelliin ja iltapäivän ohjelmassa oli tutustua reittiin hotellilta koululle sekä kartoittaa ruokapaikkoja, rantoja ja nähtävyyksiä.

Opiskelemaan

Ma 10.10.2016

Koulu oli noin 20 minuutin kävelymatkan päässä majoituspaikasta. Kadut olivat hyvin sokkeloisia ja niille eksyi helposti, koska monet niistä ovat umpiteitä. Myöskään katujen nimiä ei ole merkattu kovin selkeästi. Mutta löysimme perille!

Koulu

Ryhmässämme oli opiskelijoita Sveitsistä, Ranskasta ja me Suomesta. Opettajamme John oli brittiläinen, mutta hän on asunut Maltalla parikymmentä vuotta maltalaisen vaimon ja muun perheensä kanssa. Joka päivä opiskelimme kielioppia ja myös keskustelimme paljon. Oppitunnit olivat klo 9-12.30 välillä.

tunnilla-2tunnilla

Aamupäivä siis opiskeltiin ja iltapäivällä koulun henkilökuntaan kuuluva Mariam vei meidät tutustumaan Vallettaan, joka tulee olemaan Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2018. Tämän huomasikin siitä, että joka puolella oli paljon uudistus- ja korjaustöitä tekeillä.

Valletta

Mariam kertoi meille kaupungin historiasta sekä nähtävyyksistä. Kävimme mm. muutamassa kirkossa, kaupungin puistossa sekä satamassa.

Rakennuksista ja kaduista tuli heti mieleemme, että nämä ovat hienoja elokuvien kuvauspaikkoja. Ja kaupungissa onkin kuvattu monenmoisia elokuvia ja tv-sarjoja, mm. Bond-leffoja ja tv-sarjaa Game of Thrones.Vallettan puistossa

Mariam myös tarjosi meille paikallisia leivonnaisia, joita kutsutaan nimellä ”Dates”. Paluumatkalla paikallisbussissa hiukan kyllä hirvitti Maltan vasemmanpuoleinen liikenne ja liikennenopeudet. Päivä päättyi hotellille ilta seitsemältä.Vallettan puistossa

Vallettan kadulla

Ti 11.10.2016

Aamulla matkalla koululle pieni sadekuuro pääsi yllättämään meidät. Aamupäivä oli intensiivistä opiskelua ja iltapäivällä lähdimme toisen opiskelijaryhmän mukana tutustumismatkalle Mdinaan, joka on Maltan vanha pääkaupunki, ns. silent city, jossa ei juurikaan autoilla liikuta. Vossikat kuljettivat väkeä kaupungin muurien sisällä. Kävimme tutustumassa suosittuun kahvila Fontanellaan, jossa on erinomaisen hyviä leivoksia. Kävimme myös katsomassa esityksen Maltan ritareista, englanniksi selostettuna tietenkin. Tämä kaupunki oli todella kaunis. Hotellilla olimme kuuden jälkeen, joten päivälle tuli taas pituutta. Opiskelu oli täällä pääasia, joten auringosta emme  juurikaan ehtineet nauttia vielä, mutta onneksi näillä retkillä saimme tutustua Maltan nähtävyyksiin.wp_20161011_15_36_56_proMdinan katujaMdina

Ke 12.10.2016

Koska Malta on entinen Iso-Britannian alusmaa, puhuttiin siellä hyvää englantia ja harjoitusta sai koko ajan kielen käytössä arkipäivän tilanteissa. Ihmiset olivat täällä erittäin ystävällisiä, ja mm. hotellimme henkilökunta todella auttavaista kaikissa tilanteissa.

Tämän päivän retki suuntautui Gozoon. Odotimme tunnin kuljetusta ja huomasimme, että aikakäsitys maltalaisille on erilainen kuin meille suomalaisille. Gozon kadut ovat todella kapeita, mutta maisemat kauniita. Kävimme mielestämme Maltan kauneimmalla paikalla nimeltä Azure Window. Tällä upealla paikalla on filmattu mm. Game of Thronesin Daenerysin ja Khal Drogon vihkiminen.Azure windo

Retkellä juttelimme paljon kielikurssilla olevan  virolaisen opettajan kanssa. Kielikurssilla oli paljon myös perheitä. Mietiskelisimme miksi ei kuntayhtymällä voitaisi järjestää samalla tavoin kursseja, joihin yhdistettäisiin esim. kulttuuria, paikallisia nähtävyyksiä ja Suomen ainutlaatuista luontoa, sekä majoitusmahdollisuus perheissä hotellimajoituksen lisäksi. Brittien Daily Mailissahan on juurikin hehkutettu Suomea matkailukohteena. Ja kurssillakin monet olivat hyvin kiinnostuneita Suomesta. Yksi opettajistamme onkin tulossa Suomeen kaamosaikana marraskuussa, koska hän haluaa kokea jotain todella erilaista. Myös sveitsiläinen perheenisä kertoi, että hän haluaisi tulla perheineen Suomeen hiihtämään.

Azure Window

To 13.10.2016

Tänään aamupäivän opintojen lisäksi ei ollut tutustumisretkiä vaan iltapäivällä oli omaa aikaa. Se olikin tarpeen, koska viikon ohjelma oli tiivis ja lämmintäkin riitti. Onneksi koulun luokat oli hyvin ilmastoitu.Lämmintä

Pe 14.10.2016

Oppitunnin päätteeksi opettajamme John oli etsinyt esityksen Suomesta ja keskustelimmekin aiheesta lopuksi hetken. Sveitsiläinen perhe ihastui suomalaiseen suklaaseen, jota tarjosimme kurssin päättymisen kunniaksi. Illalla osallistuimme Maltalaiseen iltaan, jossa tarjottiin perinteistä malt
alaista ruokaa ja kerrottiin tanssien Maltan historiasta. Maltalaisen perinneruoan osalta täytyy todeta, että ainoastaan alkupalat ja jälkiruoka olivat meidän makuumme.

Maltalainen ilta

Kaiken kaikkiaan opintomatka oli hyvin antoisa, ja palasimme Suomeen tyytyväisinä, vaikkakin väsyneinä. Saimme mukaamme myös nipun harjoituksia, joten englannin opiskelumme jatkuu matkaa muistellen entistä innostuneemmin!