5.12

photo 2 (1)Alkuviikosta Ansku tuli moikkaamaan meitä Saksaan, joten ajateltiin että olisi kiva käydä joku päivä yhdessä Frankfurtissa. Mukaan lähti myös yksi meidän Saksalaisista kavereista, joten meillä oli tosi kiva porukka kasassa 🙂

Meidän oli tarkoitus lähteä vähän yli 11 junalla aamulla, mutta koska myöhästyttiin siitä tyylikkäästi niin jouduttiin odottelemaan asemalla tunti ennen seuraavan junan lähtöä…. 🙂 Aika meni kuitenkin nopeasti kun käytiin kahvilla ja juteltiin vain niitä näitä.

photo 3 (2)

Käytiin katselemassa Frankfurtin maisemia niin päivällä kuin illallakin enkä kestä miten kaunis kaupunki se on !! Jonakin päivänä voisin oikeasti kuvitella asuvani siellä, oon ihan rakastunut, niin kaupunkiin, Saksaan maana ja ihmisiin täällä. Tää alkaa muutenkin tuntumaan jo ihan kodilta ja en kestä ajatusta siitä että muutaman viikon päästä pitää pompata koneeseenja jättää tää kaikki taakse 🙁

photo 3 (1)

Kierreltiin koko päivä kauppoja, käytiin syömässä ja illalla mentiin käymään joulukadulla joka oli paaaljon suurempi kun Limburgissa ja ihmisiä siellä oli tosi paljon. Puhuttiin jo alkuviikosta Anskun kanssa miten halutaan joku päivä käydä karusellissa mikä on täällä Limburgissakin, mutta Frankfurtista löydettiin vielä isompi joten päätettiin käydä ajelemassa sillä muutaman kerran 😀

photo 4 (2)
Rakastan tätä maata ja vielä enemmän sitä että oon saanu muutaman päivän olla ja elää täällä mun parhaan ystävän kanssa !! <3

Oon niin onnellinen täällä !! Vaikka arki onkin ihan samanlaista kun missä tahansa muuallakin, aamulla on vaan pakko herätä töihin vaikkei millään jaksaisikaan, illalla on pakko tehdä ruokaa ja siivouspäiviä on pakko olla, en silti millään haluaisi tulla enää takaisin suomeen. Oon aina puhunut miten haluan muuttaa ulkomaille ja viimistään nyt oon siitä ihan varma!

– Sani

Kuulumisia

Hallooooo !!!!

Päivät menee tosi nopeasti ja tuntuu ihan hassulta että ollaan nyt jo jakson puolessa välissä. Vastahan me oltiin matkalaukkujen kanssa Helsinki-Vantaalla ja mietittiin että apua mitähän tästä tulee. :O Ollaan töiden jälkeen käyty usein kahvilla ja kiertelemässä kaupungilla, varsinkin nyt kun joulun alla täällä on joulutori joka on ihan erilainen kuin suomessa (siitä tulee erikseen juttua 🙂 ).

Täällä on ollut myös enimmäkseen tosi hyvät säät, vaikka tällä viikolla onkin satanut aika useana päivänä vettä, mikä on kuulema aika harvinaista tähän aikaan vuodesta täällä. Muuten on ollut tosi lämmintä, vaikka paikalliset täällä kulkeekin toppatakeissa ja sanoo että palelee. 😀 Viime viikolla oli muutamana päivänä vähän viileämmät kelit ja yöllä oli satanut jopa lunta, mutta ne kyllä suli heti aamun aikana pois. 🙁

maisemia vanhasta kaupungista 🙂

Limburg on tosi kaunis paikka ja tuntuu kuin se olisi suoraan satukirjasta. Ihmiset täällä on myös tosi mukavia, vaikka aika harvassa paikassa törmää sellaisiin jotka puhuisivat englantia sen verran että pystyisi käymään mitään kunnon keskustelua ja ihan perus asiakaspalvelutilanteetkin tuntuu näille paikallisille aika haastavilta englanniksi 😀 Parissa kahvilassakin saa odotella laskua aina muutaman tovin, kun jostain syystä tuntuu että jokainen tarjoilija koittaa kiertää meidän pöydän mahdollisimman kaukaa 😀

paras jätskipaikka ikinä !!!!
saksa on ihana paikka pelkästään sen takia että täältä saa disney juttuja ihan sama minne menee 😀 löysin maailman hienoimman pullon ja myös tähän mätsäävän joulukalenterin !! – Sani

Frankfurt

Hallooooo !!

Ekana viikonloppuna päätettiin lähteä käymään Frankfurtissa. Aamulla pompattiin pikajunaan (tai niin me luultiin), mutta lopulta huomattiin että matka kestikin melkein 1,5 tuntia.. 😀 Menomatka ei muutenkaan mennyt ihan nappiin, koska luultiin että meidän junakorteilla pääsee miten pitkälle haluaa, kunnes konduktööri tuli tarkastamaan liput ja totesi sujuvalla saksalla että eipäs päästäkkään Frankfurtiin asti niillä lipuilla.  Siinä sitten hetki ihmeteltiin että mitäs nyt, kunnes konduktööri avualiaana kysyi haluaisimmekko meno-paluu lipun suosiolla, kun itse jo luultiin että joudutaan hyppäämään seuraavalla asemalla pihalle 😀

Kun loppujenlopuksi päästiin perille, lähdettiin suunnistamaan kohti vaatekauppoja. Kauppoja kierrellessä aika meni nopsaan ja pian pitikin jo lähteä suunnistamaan takaisin asemalle. Ihan hassua että osattiin ylipäätään liikkua niinkin isossa kaupungissa jossa kukaan meistä ei ennen ollut käynyt (vaikka eihän sitä ilman ongelmia selvitty 😀 )

Takaisin löytäminen ei ollutkaan niin yksinkertaista kun ajattelimme. Päätettiin mennä takaisin samaa reittiä mitä olimme tulleetkin, mutta pian tajuttiin ettei meillä ollut aavistustakaan siitä missä olimme. Muutamien oikoreittien jälkeen huomattiin, ettei oltu siellä päinkään missä oli tarkoitus. Kun lopulta päästiin takaisin asemalle, tajuttiin että oltiin kävelty useamman korttelin verran hutiin ja kilometrejä oli siinä vaiheessa kertynyt aika lailla 😀

Asemalla vastassa oli seuraava haaste, nimittäin se, että miten löydettäisiin oikeaan junaan, ja milloin se ylipäätään lähtisi – tässä vaiheessa Sani ehti jo ajatella ettei junaa mene ollenkaan mutta Kaisla ja Lyyli sinnikkäästi jatkoivat saksankielisten aikataulujen tulkintaa, kun Sani keskittyi etsimään ilmaista wifiä. 😀 😀 Lopulta oikea juna onneksi löytyi ja päästiin taas lepuuttamaan vähän yli tunniksi väsyneitä jalkoja.

Vaikka matkalla sattui ja tapahtuikin jos jonkinlaista, oli päivä tosi super!! Seuraavaa reissua odotellessa 🙂

Hallo welt !!!!!

Halloooo !!

Meidän vaihtojakso starttasi 11.11.2015 Jyväskylän matkahuollosta, josta pompattiin aamuyöllä bussiin ja lähdettiin kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää, josta meidän lento lähti aamulla n. kello 8 kohti Frankfurtia 🙂

Matka meni nopeasti ja lentokentällä meitä oli vastassa opettajamme Mr. Spilling, joka toi meidät lentokentältä kotikaupunkiimme. Matka ei tosin alkanut kovin lupaavasti, kun heti lentokentällä jumituttiin hissiin 😀
Matkalla hän esitteli meille paikkoja ja auttoi ostamaan mm. bussi- ja junakortit joilla kuljemme työpaikoillemme. Saapumispäivänämme täällä oli myös juhlapäivä ja sen kunniaksi Mr. Spilling oli ostanut meille perinteiset saksalaiset leivokset jotka syötiin matkalla. 🙂

Ensimmäisenä päivänä pääsimme käymään myös koulullamme, jossa  meidät esiteltiin opettajille. Tässä vaiheessa alkoi myös olla jo vähän nälkä, joten söimme koululla pienen lounaan (kouluruoka täällä on maksullista ja muutenkin tosi erilaista kuin suomessa). Matkalla koululta kotiin Mr. Spilling myös näytti meille työpaikkamme ja lähimmät bussipysäkit joita meidän kannattaisi käyttää työmatkoillamme.

maisemia kotiovelta 🙂

Alku täällä on lähtenyt käyntiin tosi hyvin ja ihmiset ovat tosi mukavia !! 🙂