Osaamisperusteisuus vahvistuu – työskentelyiltapäivien antia

Jämsän ammattiopiston ohjaus- ja opetushenkilöstö pohti keskiviikkojen 21.9. ja 9.11. työskentelyiltapäivissä osaamisperusteisuuden ja valinnaisuuden vahvistamista ammatillisen koulutuksen reformin, osaamisperusteisuuden johtamisen, yksilöllisten ja joustavien opintopolkujen ja ohjauksen näkökulmista.

Alustuspuheenvuorojen jälkeen osallistujat kävivät pienemmissä ryhmissä keskusteluja eri teemoista. Lopun yhteenvedossa kirkastettiin yhteistä ajatusta siitä, miten osaamisperusteisuus vahvistuu käytännössä omassa työssämme Jämsän ammattiopistossa.

Ryhmät toivat esiin seuraavia asioita:

Suurin muutos pitää alkaa meistä itsestämme!

Annetaan asioiden alkaa vain tapahtua.

Osaamisperusteisuuden toteuttaminen vaatii rohkeutta.

Jatkuvassa sisäänotossa tarvitaan pelisilmää ja hyvää ohjausta.

Kaikkien alojen opetustarjotin mahdollistaisi valinnaisuutta.

Meidän tulee tuntea tutkinnon perusteet (oman alan ja myös muiden) ja muodostumissäännöt.

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen tutkinnon osittain.

Lähtökohtana on opiskelijan tavoitteet ja puuttuvan osaamisen hankkiminen.

Opettajan rooli muuttuu entisestään.

Ohjaus on koko opintojen kestävä jatkuva prosessi.

Ohjaus on meidän kaikkien tehtävä, mutta tehtäväjaot on oltava selvillä.

Resurssit oltava tarpeenmukaiset.

Opiskelijoiden on otettava vastuuta ja tiedostettava oma henkilökohtainen opintopolkunsa.

Opiskelijoille voisi olla orientaatiopäiviä läpi opintojen.

Joustavien ja henkilökohtaisten opintopolkujen toteuttamista voitaisiin arvioida ottamalla vuosittain vertailuun saman alan valmistuneiden opiskelijoiden todistuksia.

Osaamisperusteisuus vaatii rohkeaa johtamista.

Johtajat haluavat mahdollistaa kokeilukulttuurin.

Vuosityöaikakokeilu mahdollistaa osaamisperusteisuuden toteuttamisen paremmin.

Osaamisperusteisuuden johtaminen on monen asian summa, johtamista tapahtuu monella tasolla.

Avoin dialogi koko ohjaus- ja opetushenkilöstön ja esimiesten välillä.

Näissä esiin tulleissa asioissa on suuri totuuden siemen ja edelleen kehittävän työn kasvualusta. Osaavan, innovatiivisen ja ammattitaitoisen opetus-, ohjaus- ja tukihenkilöstön käsissä kasvaa hyvää ja laadukasta koulutusta myös jatkossa.

 

 

 

 

Koulutus on keksittävä uudelleen

Olin viime lukuvuoden opintovapaalla tutkien ammatillisen koulutuksen tulevaisuutta ja sain syventyä koulutuksen kehittämisen maailmaan.  2025 Suomi halutaan nähdä maana, jossa kaikki haluavat oppia uutta. Suomi on tulevaisuudessa koulutuksen, osaamisen ja modernin oppimisen kärkimaa. Nämä koulutuksen tulevaisuuden visiot haastavat yhteiskuntaamme monella tavoin. Koulutus on keksittävä uudelleen!

Hallitusohjelman ammatillisen koulutuksen reformin tavoitteena on lisätä ammatillisen koulutuksen yhteiskunnallista merkitystä, uudistaa rahoitusta ja rakenteita jatko-opintokelpoisuus säilyttäen. Tavoitteena on karsia koulutuksen päällekkäisyyksiä ja yhdistää nuorten ja aikuisten ammatillista koulutusta. Koulutuksen järjestäjiä kannustetaan tehostamaan toimintaansa samalla kuin lisätään työpaikoilla tapahtuvaa oppimista. Tavoitteena on vahvistaa toisen asteen ja korkea-asteen välistä yhteistyötä. Joustavien opintopolkujen vahvistamien ja julkisen sektorin kelpoisuusvaatimusten päivittämisen avulla on tarkoitus vahvistaa nopeampaa siirtymistä työelämään. (Valtioneuvosto 2015, 17−18.)

Reformi haastaa jokaista koulutuksen kanssa tekemisessä olevaa instituutiota ja yksilöä muutokseen. Koulutusorganisaatioiden on kyettävä vastaamaan nopeammin ja joustavammin työ- ja elinkeinoelämän osaamistarpeisiin kilpailukyvyn tehostamiseksi. Koulutuksen on mahdollistettava joustavia opintopolkuja yksilön tarpeista lähtien rohkeilla ja innovatiivisilla tavoilla, jotta saamme osaavia ammattilaisia siirtymään nopeammin työelämään.

Me olemme se porukka, joka vie tavoitteet käytäntöön. Meidän on purettava turhia raja-aitoja sekä koulutuksesta, että työelämästä. Meidän on laajennettava omaa ajatteluamme ja keksittävä koulutus ikään kuin uudelleen. Osaamisen on noustava keskiöön, ei suoritetun tutkinnon!

 

Tiimioppiminen

Kehittämisiltapäivässä oli yhtenä pajana tiimioppiminen, jota sähköosastolla olemme käyttäneet. Tästä lähtökohdasta oli pajaan koottu tiimimäisen työskentelyn tuntomerkkejä,vaikuttavuuksia ja hyötyjä sekä työkaluja. Näitä oli mietitty keväällä tiimivalmentajien tapaamisissa.

Esityksessä kerrottiin miten tiimioppimista on sähköosastolla tiimeissä tehty ja millaisia työkaluja on käytetty. 

Tiimimäisen työskentelyyn kiinnostuneiden kannattaa käydä katsomassa asiasta lisää osoitteesta:

https://spark.adobe.com/page/8dm8HSsGyB2oF/

tiimirinki

Myötätuulta yrittäjyyteen

Uusien tutkinnon perusteiden myötätuulessa yrittäjyys on puhaltanut vauhtia ammattiopiston arkeen. Opiskelijat ja opetushenkilöstö ovat tutustuneet yritystoiminnan oppimisympäristöihin, perehtyneet aiheen opintoihin ja innostuneet uusien toimintatapojen ohjaamiseen. Kevään aikana onkin syntynyt kolme uutta NY-yritystä ja Pedagoginen osuuskunta Pegosus on vahvistunut uusilla jäsenillä. Yrittäjyyden ulottuvuudet ovat saavuttaneet ammattiopiston väkeä infotilaisuuksissa ja yrittäjävierailijoiden rohkaisuilla kokeilemaan oman näköistä yrittäjyyttä.

Yrittäjyystaitoja on mahdollista opiskella koulutusaloilla monella eri tavalla. Osuuskunta Pegosuksen treenit lukuvuoden aikana ja NY-yrittäjien opinto-ohjelman stepit ohjaavat eteenpäin yritystoiminnan aiheittain. Työssäoppiminen voidaan suorittaa TOY-mallilla eli työssä oppimalla omassa yrittäjätoiminnassa.Kuva1 Minna T

Yrittäjähenkisyys kasvattaa opiskelijoiden työelämävalmiuksia ja antaa eväitä myös oikeana yrittäjänä toimimiseen. Työuria opiskelijoilla tulee olemaan todennäköisesti monia ja yrittäjyys voi pulpahdella pinnalle hyvin erilaisissa muodoissaan. Kevytyrittäjyys, sivutoiminen yrittäjyys ja vuorottelu palkkatyön ja yrittäjyyden maastoissa on tulevaisuuden näkymä työelämässä. Nykyelämässä ei tarvitse enää pysytellä vuosikymmeniä samassa työpaikassa vaan omaan urasta on lupa suunnitella vaihteleva ja itsensä näköinen.

Tulevan lukuvuoden aikana uutta tuulta haetaan tiimien monialaisesta osaamisesta, yritystoiminnan opintojen yhteisestä toteutuksesta sekä uusien opiskelijayritystiimien perustamisesta. Opettajia kannustetaan antamaan entistä enemmän vastuuta opiskelijoille toteuttamaan omia unelmiaan ja rohkeasti kokeilemaan yrittäjänä toimimista liikeideoilla. Näitä voivat olla vaikka ohjelmapalvelut, karkkien ja leivonnaisten valmistus, muuttoapu, renkaiden ja öljyn vaihto, tietokoneen korjaus ja käytön ohjaus. Tienatuilla rahoilla voi toteuttaa vaikka yhteisen matkan. Oppilaitos tarjoaa erinomaiset tilat ja laitteet opiskelijayritysten käyttöön eri aloilla. Yrittämistä on siis mahdollista kokeilla hyvin matalalla kynnyksellä.

Kuva2 MinnaTAlueen yrittäjien kanssa tiivistetään yhteistyötä toteuttamalla yhteisiä projekteja vierailujen ja työprojektien merkeissä.

Ota rohkeasti yhteyttä, yrittäjyyskoordinaattori ja NY-valmentajat tulevat myös mielellään kertomaan opiskelijayritystoiminnasta.

Jämsän ammattiopistosta valmistuvat Suomen ensimmäiset perustason ensihoitajat kesällä 2016

Taustaa

Okm ja Oph käynnisti 2014 perustason ensihoidon kokeilututkinnon, jonka tavoitteena on vastata sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristön ja palvelurakenteen muutoksiin ja muutosten edellyttämiin uusiin osaamistarpeisiin. Järjestämisluvan saivat Oulun seudun koulutuskuntayhtymä, Savon koulutuskuntayhtymä, Helsingin kaupunki/Stadin ammattiopisto ja Stadin aikuisopisto, sekä Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu. Perustason ensihoidon kokeilututkinto käynnistyi tammikuussa 2015 aikuiskoulutuksena Jämsän ammattiopistossa.

Opiskelu- ja opetusmenetelmät sekä oppimisympäristöt:

Opiskeluaikana vahvistettiin tutkinnon suorittajien opiskeluun liittyviä valmiuksia sekä elinikäisen oppimisen avaintaitoja. Tiimi- ja yhteistoiminnallinen sekä ongelmaperustainen oppiminen on ollut keskiössä. Tiimi- ja pienryhmätyöskentelyä, verkko-opiskelua sekä simulaatio-oppimista on ollut paljon. Myös mobiililaitteita on hyödynnetty oppijalähtöisesti. Oppimisympäristöt ja yhteistyökumppanit ovat laajentuneet kokeilututkinnon aikana. Yhteistyötä tehdään myös Tampereen ammattikorkeakoulun ensihoidon koulutusohjelman kanssa.

Työelämälähtöisyyden vahvistamista

Kokeilututkintoon koottiin moniammatillinen työelämän kehittäjätiimi, joka on ollut mukana valmistavan koulutuksen, työssä oppimisen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelutyössä ja toteutuksessa sekä eri tutkinnon osien oppimisen arviointitilanteissa.

Oppilaitoksella on monipuolinen ja nykyaikainen simulaatiovälineistö. Oppilaitokseen hankittiin SIM Man 3 G potilassimulaattori, jolla opiskelijat opettelevat turvallisesti mm. kliinisiä taitoja. Potilassimulaattorin avulla opiskelija saa kokemuksellista oppimista esimerkiksi erilaisista hengitysominaisuuksista, sydäntoiminnoista, verenkierrosta sekä automaattisesta lääkkeen tunnistusjärjestelmästä.Anun jutun kuva

Oppilaitokseen valmistui myös virtuaalinen simulaatio-oppimisympäristö, joka on rakentunut ohjaamo ja itse simulaatiotilasta sekä defbriefing eli jälkipuinti tilasta. Uudella teknologilla varustetussa oppimisympäristössä potilastilanteet voidaan tallentaa kameralle, nähdä potilaan elintoimintojen muutokset sekä raportoida havainnot.

Pedagoginen osuuskunta Pegosus

Kevään treenit ovat sujuneet hienosti valmennussuunnitelman mukaisesti ja uusia jäseniä on hyväksytty mukaan toimintaan. Itse vastaan erä-ja matkailutiimin toiminnasta ja siellä on hyvä ”pöhinä”. Suunnitteilla on kevääksi ja syksyksi erilaisia luontoleiritoimintoja alakouluikäisille sekä tilaustöitä mm. maastoruokailutilaisuuksien järjestämiseksi.

Olimme 20.4. palveluautolla Jyväskylän keskustassa Jyväskylän koulutuskuntayhtymän, Jyväskylän yliopiston ja ammattikorkeakoulun järjestämässä DreamUp-yrittäjyystapahtumassa. Markkinapäivänä 6.5 olemme markkinoimassa toimintaamme museokämpällä.

Valmentajina toimivat minun lisäkseni Marko Kulppi, Riikka Hautaniemi, Sanna Anttila ja Outi Hyytinen. Kehittäjätiimissä mukana ovat Keijo Vehkakoski, Sanna Anttila, Teppo Nieminen, Marko Kinnunen, Jani Hautaniemi, Riikka Hautaniemi, Ulla-Maija Pajuaho, Seija Kivelä ja Outi Hyytinen. Hallituksessa ovat Jaana Virtanen, Sanna Anttila, Keijo Vehkakoski, Outi Hyytinen ja Minna Taipale sekä varajäseninä Anu Järvinen, Seija Kivelä ja Ulla-Maija Pajuaho.

Aktiivisimpia aloja tänä vuonna ovat olleet: erä- ja luonto-oppaat, matkailuala, jalkojenhoitajat sekä rakennusala.

Muuta toimintaa keväällä: Jalkojenhoitoa, frisbeegolf rakentuu yläkampukselle, lasten luontotapahtumia, hierontaa…

Kevään kovin uutinen on kuitenkin se, että Tiia Niemelä ja Otto Wulff olivat kasvuopen finaalissa, jossa valittiin 20.4. voittaja.

 

 

Simulaation avulla vahvistetaan lähihoitajaopiskelijoiden osaamista

Lähihoitajakoulutuksen simulaatio-oppimisessa opiskelijat pääsevät harjoittelemaan hoitotyön käytännön taitoja todentuntuisissa työtilanteissa, esimerkiksi injektion annossa, peruselvytyksessä, potilaan haastattelussa tai lääkehoidossa.

Ensihoitoa vaativissa simulaatiotilanteissa opiskelija oppii johtamista, johdettavana olemista, kommunikointia, tilannearviointia, päätöksentekoa sekä jatkuvaa tilanteen uudelleenarviointia.

”Opiskelijalla on mahdollisuus oppia entistä paremmin turvallisessa, ohjatussa ja lähes aidossa potilastilanteessa. Opiskelija voi myös oppia virheistä potilasta vahingoittamatta”, sosiaali- ja terveysalan koulutuspäällikkö Pirjo Hannula kertoo simulaatio-oppimisen eduista.

Uudella teknologilla varustetussa oppimisympäristössä potilastilanteet voidaan tallentaa kameralle, nähdä potilaan elintoimintojen muutokset sekä raportoida havainnot. Potilassimulaattorin avulla opiskelija saa kokemusta esimerkiksi erilaisista hengitysominaisuuksista, sydäntoiminnoista, verenkierrosta sekä automaattisesta lääkkeentunnistusjärjestelmästä.

Tulevaisuudessa simulaatio-oppimista on tarkoitus hyödyntää myös jo työelämässä toimivien hoitajien tietojen ja taitojen päivittämiseen.

Lisätietoja: Koulutuspäällikkö Pirjo Hannula, puh. 040 341 4504

 

Simulaatio-oppimista Jämsän ammattiopistolla
Simulaatio-oppimista Jämsän ammattiopistolla

 

Laerdal SimMag 3G -potilassimulaattori
Laerdal SimMag 3G -potilassimulaattori

 

Pikataival tiimioppimiseen

Osallistuin Tiimiakatemian järjestämään neljän päivän koulutukseen Himoksella. Koulutuksen ilmoituksen huomatessani ostin ”sian säkissä” ja ilmoittauduin mukaan.

Ensimmäisen päivän aikana sai jo hieman tietoa, mitä on luvassa. Opiskelu oli mielekästä, kannustavaa ja kaikki osallistujat huomioivaa. Tiimioppimiseen kuului oleellisesti toisten kuuntelu, avoin keskustelu, kirjojen lukeminen, tiimityöskentely eri aiheiden parissa sekä ryhmätöiden ja hankkimansa tiedon tai kokemuksen esittely. Valmentajien rooli oli selvästi havaittavissa ja sitä katsoessa heräsi myös miettimään, mitä itse voisi tehdä työssään toisin ja miten eri tavoilla on mahdollista oppia.

En ikinä aikaisemmin ole ollut innokas lukemaan kirjoja, nyt olen! Tiimioppiminen vei mennessään, toimintamalli ja työskentelytapa oli juuri minulle tehty! 

HJ1 rajattu HJ2

 – oppimisenohjaaja Heidi-Johanna

 

 

 

 

 

Kehitin-blogi aloittaa, osallistu keskusteluun!

kivelä_seija_yksikönjohtaja1Nyt on aika siirtyä Jämsän ammattiopistossa kehittämisuutisista blogiaikakauteen!

Kehitin-blogiin voivat kirjoittaa kaikki Jämsän ammattiopistossa työskentelevät henkilöt. Aiheet joista toivomme blogipäivityksiä liittyvät kehittämistyöhön.

Keskeisiä aihealueita ovat

  • pedagoginen kehittäminen,
  • hanketoiminta ja
  • henkilöstön osaamisen vahvistaminen.

Vuoden 2016 kehittämistyössä keskitymme hankkeiden näkökulmasta opiskelijoiden ohjaukseen/valmennukseen esim. peruskouluyhteistyötä vahvistamalla, yksilöllisiin opintopolkuihin ja oppimisympäristöjen kehittämiseen. Oppimisympäristöihin liittyvissä kehittämiskohteissa keskiössä ovat edelleen vuorovaikutteinen kamera- ja tallenneteknologia sekä rotaatiomallin levittäminen eri koulutusaloille.

Yrittäjyyttä ja yrittäjämäistä toimintaa rohkaistaan kokeilemaan, yrittäjyysopintojen toteutustapoja kehitetään, työelämälähtöisten projektien ja harjoitusyritysten (Ny ja osuuskunta Pegosus) toimintaa laajennetaan eri aloille. Koulutusaloilla tehdään myös omia substanssiin ja yritysyhteistyöhön liittyviä hankkeita.

Kansainvälisessä opiskelijaliikkuvuudessa tehostetaan tutkinnon osan, alan työtehtävissä toimiminen ulkomailla, markkinointia ja kytketään se joustavaksi opinpoluksi. Sitä tullaan käyttämään erityisesti uusissa kohdemaissa Espanjan Mallorcalla ja Englannin Chichesterissä.

Lisää tiimityötä ja uusi pedagoginen ohjelma

Henkilöstön valmennusosaamista vahvistetaan Tiimimäisen oppimisen paalutus -valmennuksella ja Tiimimestarikoulutuksilla. Johdon valmennuskoulutuksella vahvistetaan esimiesten valmentajaroolia.

Tämän vuoden aikana valmistuu myös pedagoginen ohjelma ohjaamaan arjen pedagogista toimintaa, turvaamaan laadukas oppimismahdollisuus oppijalle ja hyvinvoiva työyhteisö. Kehittämispäivien ja keskiviikkotreffien ohjelma koostuu pääasiassa ajankohtaisista pedagogisista sisällöistä.

Olemme tilanteessa missä on erinomaiset mahdollisuudet rakentaa opiskelijalähtöistä oppimiskulttuuria, tunnistetaan kaikkien vahvuudet, opitaan yhdessä, arvioidaan kaikkea ensisijaisesti oppijan näkökulmasta ja siirrytään tasa-arvoisuudesta ja yhdestä mallista oikeudenmukaisiin yksilöllisiin ratkaisuihin.

Elämme huikeaa aikaa!

Lue lisää: Ajatuksia pedagogisesta johtamisesta 6.3.2015

Ota yhteyttä ja tarjoa blogikirjoitusta: Blogia päivittää Maritta Nieminen joten halutessasi blogata ota yhteys häneen.

Osallistu keskusteluun kommentoimalla!