3 PEDAGOGINEN JOHTAMINEN

Pedagogista johtajuutta tukevat yhteiset toimintatavat. Meillä pedagogisen johtamisen tehtävänä on varmistaa oppimissisältöjen ja -menetelmien sekä oppimisympäristöjen ajantasaisuus ja työelämävastaavuus sekä oppimista ohjaavan henkilöstön osaaminen ja toiminnan lainmukaisuus.

Pedagogisen johtajan roolissa ovat arjessa kaikki esimies- ja kehittämistyötä tekevät sekä opettajat suhteessa opiskelijoihin. Kaikki toimivat vaihtelevasti eri rooleissa osallistuessaan työryhmien ja tiimien toimintaan.

Toiminnan kehittämisen kannalta on olennaista johtamisresurssien keskittäminen pedagogiseen johtamiseen. Tärkeässä roolissa kaikkien toimintojen jalkauttamisessa ovat lähiesimiehet. Pedagoginen johtajuus edellyttää myös uudenlaista rohkeaa ajattelua yhteistoiminnallisesta tekemisestä, mikä on mahdollista aidossa vuorovaikutuksessa, riittävillä aikaresursseilla ja toiminnan arvioinnilla.

Pedagogisen toiminnan johtaminen on keskeinen osa laadunhallinnan kokonaisuutta. Lisätietoa pedagogisesta johtamisesta:

Pedagogisen johtamisen katselmus
Lisätietoa pedagogisesta johtamisesta.

Strategia ymmärrettäväksi

 Jyväskylän koulutuskuntayhtymässä on luotu strategiset kehitystavoitteet toiminnalle. Näiden pohjalta muunnamme vuosittain strategiset suunnitelmat toimiviksi käytännöiksi (Gradia Jämsän toiminnalliset tavoitteet ja menetelmät).

 

uusi-yhdessa2020

Uusi yhdessä 2020+ Koulutuskuntayhtymän strategia.

Pidämme strategiaa johtamisen oppaana. Ajattelemme, että johdon perustehtävänä on johtaa, selkeyttää ja fokusoida strategia meille kaikille ymmärrettäväksi sekä varmistaa toteutus käytännön tasolla. Meillä prosessi etenee alla olevan kuvan mukaisesti. Tärkeässä roolissa ovat mm. Strategia arjessa -ryhmä, kehittämispäivät (esimerkkiohjelma strategiapäivästä) ja systemaattiset toiminnallisten tavoitteiden toteutumisen arviointipäivät.

 

 

Strategian jalkauttaminen Jämsän ammattiopistossa

Strategian jalkauttaminen Jämsän ammattiopistossa (mukaillen Tuomi 2010).

Strategia käytännössä

Pedagoginen johtaminen koostuu monista osa-alueista ja ydinprosesseista. Sitä jaetaan useille eri tahoille. Meillä jokaisella on omat vastuumme ja roolimme (ks. taulukko alla).

Pedagogisen johtamisen ydinprosessit.

 

Organisaatiomalli pedagogisen johtamisen toteuttamiselle

Matriisiorganisaatio perustuu ristikkäisohjaukseen. Matriisissa on linjaesimies ja toiminnon esimies. Yhdistelmä tuottaa monijohtajuutta. Kyseessä on vaativa malli, joka edellyttää yhteisymmärrystä ja yhteistyötä kaikkien toimijoiden kesken.

Kehittäminen ja hankkeet ovat merkittävässä roolissa pedagogisessa johtamisessa. Niiden avulla johdetaan pedagogisia prosesseja ja vahvistetaan henkilöstön osaamista. Hankkeiden keskiössä ovat opiskelijoiden ohjaus ja yksilölliset opintopolut sekä oppimisympäristöjen kehittäminen.