Pallo on nyt meillä

Opetushallitus  sai päätökseen yhden vaiheen tutkintouudistuksesta. Kaikkien  ammatillisten perustutkintojen perusteet ja muut määräykset on uudistettu vastaamaan lokakuussa vahvistettuja säädösmuutoksia.

Nyt uudistusten toimeenpano on oppilaitosten vastuulla.

Erityisesti odotimme Opetushallitukselta siirtymävaiheen ohjeita, koska sekä jatkavat että uudet opiskelijat siirtyvät opiskelemaan uusien säädösten, tutkinnon perusteiden ja muiden määräysten mukaan 1.8.2015 alkaen. Oppilaitoksessa nyt sisällä olevien opiskelijoiden yhteisten tutkinnon osien muutokset kesken opiskelun vaatii yhteistä pohdintaa ja ohjeistusta oppilaitoksessa.

Erityisesti tulee pohtia uudet pakolliset tutkinnon osat Tieto- ja viestintätekniikka ja sen hyödyntäminen 1 osp, Työelämätaidot 1 osp, Yrittäjyys ja yritystoiminta 1 osp.  Opiskelijan tulee suorittaa ne! Samoin on pohdittava, miten toimitaan niiden opiskelijoiden kohdalla, jotka ovat edellisen lain mukaisesti päättäneet olla suorittamatta työkyvyn ylläpitäminen, liikunta ja terveystieto opintoja sekä taide- ja kulttuuri opintoja. Vapaasti valittaviin on voinut osaamisen tunnustamisella sijoittaa esim.  harrastustoimintaa. Nyt vapaasti valittavien osaamisen tulee vastata  opintojen ammattitaitovaatimuksia tai osaamistavoitteita.   Opinnäytetyökään ei kuulu enää erillisenä uusiin tutkinnon perusteisiin. Tämän asian tiedottaminen jo aloittaneille opiskelijoille saattaa aiheuttaa kyseenalaistamista sen tekemisen merkityksestä. Vastauksia, pelisääntöjä ja tiedottamista tulee pohtia.

Opetushallituksen siirtymävaiheen ohjeet löytyvät Opetushallituksen sivulta muista määräyksistä, Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen mitoituksen periaatteet ja arvosanojen muuntaminen ammatillisessa peruskoulutuksessa. Opetushallitus on myös luvannut tukea oppilaitoksia siirtymävaiheen yli, kiitos siitä.

 

Yksi kommentti artikkeliin ”Pallo on nyt meillä

  1. Olisi hienoa, jos tutkinnonuudistus näkyisi positiivisesti tulevissa ammattilaisissa. Lähinnä niin, että jatko-opiskelu taidot olisivat entistä paremmat ja sopeutuminen uuteen ammattiin onnistuisi myös elinkeinoelämän mielestä entistä paremmin.

    Jos suunnittelemme yksilöllisiä opinpolkuja, niiden tulisi johtaa myös järkeviin tuloksiin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *