Henkilökohtaistaminen

Ehdotuksessa ammatillisen koulutuksen uudeksi lainsäädännöksi korostuu henkilökohtaistaminen. Kaikille opiskelijoille tulee laatia henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma. Nykyisen muotoiset henkilökohtaistamisasiakirjat ja HOPS-lomakkeet jäävät pois. Kehittämissuunnitelmaan kirjataan aiemmin hankittu osaaminen ja tehdään yksilökohtainen suunnitelma, millaista osaamista opiskelija tarvitsee sekä miten ja missä osaaminen hankitaan ja osoitetaan. Henkilökohtaistamisen yhteydessä kirjataan myös ohjaus ja tukitoimia koskevat tiedot.

Jyväskylän koulutuskuntayhtymässä valmistaudutaan henkilökohtaistamisen uusiin vaatimuksiin. Syksyllä 2016 ammatillisessa peruskoulutuksessa aloittaville opiskelijoille otettiin käyttöön henkilökohtainen opiskelusuunnitelma -tuloste ja -lomakkeisto. Tuloste kokoaa opiskelijan opintojen suunnittelun, etenemisen ja ohjauksen keskeiset tiedot yhteen asiakirjaan. Kehittämistyössä hyödynnettiin tutkintotavoitteisen koulutuksen henkilökohtaistamista koskevaa asiakirjaa. Aloittavien opiskelijoiden ryhmänohjaajat perehdytettiin uuden henkilökohtaistamislomakkeen käyttöön. Saatujen opiskelija ja henkilöstöpalautteiden avulla henkilökohtaistamisen mallia kehitetään niin, että meillä on tulevan lukuvuoden alkuun esittää taas parannettu versio.

Tulevien suunnitelmien (OKM:n ja Oph) mukaisesti opiskelijoita koskevat opiskeluoikeus- ja suoritustiedot tullaan siirtämään jatkossa oppilaitoksesta nk. Koski-palveluun (Kansallinen Opiskeluoikeuksien ja Suoritusten Keskitetty Integraatiopalvelu) ajantasaisesti. Tiedot Koski-palveluun siirtyvät suoraan koulutuksen järjestäjien opintohallintojärjestelmistä. Opiskelija ja oppilaitos voivat hyödyntää Koski-palvelun tietoja esimerkiksi opintojen suunnittelussa, henkilökohtaistamisessa, aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamisessa, työnhaussa, opintojen etenemisen ja koulutuksessa läsnäolon seurannassa, koulutuksen rahoituksen laskennassa, koulutusta koskevien tilastojen laadinnassa ja koulutuksen arvioinnissa.

Tulevat vaatimukset edellyttävät ohjauksen suunnittelun, toteutuksen, menetelmien ja dokumentoinnin uudelleen tarkastelua. Ennen kaikkea se edellyttää yhteistä keskustelua, pois oppimista ja vahvaa tukea opiskelijoille.

2 kommenttia artikkeliin ”Henkilökohtaistaminen

  1. Henkilökohtaistaminen on mainio juttu, joka vaatii opettajalta uutta suhtautumista opettamiseen. Opettajan täytyy ymmärtää, ettei koulutuksen ytimessä ole opettaminen vaan osaamisen hankkiminen ja hyväksilukeminen. Opettajan resurssia ei siis suunnata opettamiseen perinteisessä mielessä vaan yksilölliseen ohjaukseen. Hyvän työnohjauksen periaate on, että kun tulee uusia tehtäviä, jostain vanhasta on luovuttava. Nyt siis luovutaan opettamisesta.

    Aikuiskoulutuksessa henkilökohtaistaminen on ollut käytössä pitkään ja kokemukset ovat, että se työllistää, vaikka perusryhmät ovat suhteellisen pieniä, mutta tietysti asiakkaat ovat aika heterogeenistä porukkaa. Nuorisoasteella porukkalla on huomattavasti vähemmän hyväksiluettavaa osaamista, mutta vaihtelua riittää muulla sektorilla ja yleensä ryhmät ovat kiitettävän suuria.

    Itselleni ja työkavereille totean, että henkilökohtaistamiseen ja yksilölliseen ohjaukseen kannattaa paneutua ja käyttää aikaa. Aika on tietysti pois opetuksesta, mutta se vain on hyväksyttävä. Kaikista ei enää tule samanlaisia ammattilaisia eli vaihtelua tulee ja onhan sitä ollut aina.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *